איך להתמודד עם הפחד: גישת הבטחון

המצב בארץ הביא רבים בתוכנו להתמודד עם פחדים וחרדות. מה הכיוון המיוחד שמעניקה לנו תורת הנפש מבית פנימיות התורה להתמודדות הזו?

ראשית יש להתבונן: מה במציאות גורם לנו להיכנס למצבים של פחד ושל חרדה?

באופן כללי, ניתן לומר שהשילוב של אי-וודאות יחד עם תחושה של חוסר כלים להתמודד עם המצב הוא הגורם לפחד. גם אם יש איום קשה, אבל הוא עומד ברור לפני, ויש לי את הכלים להתמודד אתו, אין לי סיבה לפחד, ואכן רוב הסיכויים שלא אכנס למצב של פחד. במלים אחרות, הפחד נופל עלי כאשר אני מרגיש קטן, ושמולי עומד משהו ‘גדול עלי’.

כך, אנו יכולים לגעת בשרש הבריא של הפחד – יראת ה’ – שבאופן המתוקן שלה נובעת מהתחושה של גדלות ה’, האין-סופיות שלו והקטנות שלי כאשר אני מודע לעמידתי אל נוכח “מלך רם ונישא”.

איך להתמודד עם הפחד – הגישה האנושית

בגישה אנושית פשוטה, אם הפחד נובע מחוסר הוודאות ומחוסר הכלים להתמודד, הרי שהמענה אליו יהיו נסיונות לבטל את הגורמים הללו. להבהיר את המצב ככל האפשר, לחשוף כמה שיותר מידע בנוגע לעתיד, ולרכוש את הכלים המתאימים להתמודד עם האיום העתיד לבוא. המטרה של הגורמים הללו היא ליצור תחושה של בטחון עצמי, ולבטל את ההרגשה שהאיום ‘גדול עלי’, אלא שאני מספיק גדול לעמוד מולו ולהתמודד אתו.

אלא, שדרך זו אשר מפנה עורף לאמונה ולקשר עם ה’, עתידה להתגלות כמובילה למבוי סתום. אם נקודת המשען עליה יש לי לסמוך היא אני בעצמי, במוקדם או במאוחר אגיע אל קצה גבול היכולת שלי, ושם יהיה פחד שאי אפשר להתגבר עליו. או, במקרה אולי גרוע יותר, עדיין יהיה שם בטחון עצמי, אבל בטחון מופרז שאין לו על מה לסמוך שיגרום לסיכונים ולנפילות גדולות וכואבות.

איך להתמודד עם הפחד – גישת האמונה

מפורסמת צוואתו של אביו של הבעל-שם-טוב לבנו הצעיר בן החמש: “ישראליק, אל תפחד משום דבר אלא מה’ יתברך בלבד”. בכחם של הפחד והיראה מה’, לבטל את הפחד משום דבר בעולם.

כפי שראינו, אם עיקר הפחד נובע מהתחושה שמשהו “נורא גדול”, הרי כאשר נוכחת יותר ויותר התחושה של גדולתו של ה’ – תחושה שמולידה רגשות יראה ופחד בנפש – הנוכחות הגדולה והמאיימת האחרת מאבדת את עוצמתה, ומתגמדת לעומת גדולתו של ה’.

כך, הפחד (מה’) מפיג את הפחד (מהגורם החיצוני), והפחד גם נמתק בשורשו כאשר מתגלה ששם, בשרש, אין הוא שלילי אלא “אשרי אדם מפחד תמיד”.

אבל, יש לשים לב לכך שגם יראה ופחד אלו עדיין הנם בגדר פחד, ועדיין האדם ה’חרדי’ שפוחד מה’, נמצא באופן כללי במצב ‘חרדתי’, וישנו סיכוי-סיכון לא מבוטל שזה יהיה בסופו של דבר היחס שלו בפועל גם לאיומים שעולים מהמציאות.

דוגמה לדבר ניתן לראות אצל יעקב אבינו, שדווקא מרוב היראה שלו (כולל היראה “שמא תמו זכויותיו”), והאמונה הגדולה שלו בה’ שהוא אין-סוף ובלי-גבול, וממילא גם בלתי-מובן ובלתי-צפוי, נהג באופן הנראה לעינינו כחרד ומפוחד מפני סכנות ואויבים (הבריחה מלבן והבריחה מעשו אחיו).

איך להתמודד עם הפחד – גישת הבטחון

החידוש ה’משיחי’ בהתמודדות אמונית עם הפחד, הוא נוכחותה של מדת בטחון בנפש. ולא רק בטחון-סביל – המשרה תחושה נינוחה שוודאי הקב”ה יגרום לטוב לקרות בעולם – אלא בטחון-

בטחון סביל המשרה תחושה נינוחה שוודאי הקב”ה יגרום לטוב לקרות בעולם, אלא בטחון פעיל אשר הופך בקרב האדם למעיין בעל בטחון עצמי, אשר מאפשר לו לקום ולעשות, להתקדם וליזום פעולה עם א-ל למען הגאולה.

בטחון זה נובע מהתקשרות עצמית אל הקב”ה ואל רצונו שהעולם יהיה לו יתברך דירה. כך שאם האמונה הגדולה והיראה הרחיקה קצת את הקב”ה מהעולם והפכה אותו בלתי מושג ובלתי מובן, הבטחון מגלה דווקא את הנוכחות הפעילה שלו בתוך העולם – בתוכנו.

כאשר אנו נקיים מספיק בשביל לגלות בתוכנו ישות קדושה כזו, ה’ נותן לנו כח לומר “ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם”. 


מתוך יום עיון של תורת הנפש בנושא “אמונה ובטחון כנגד פחד וחרדה”. לשיעור המלא, ושיעורים נוספים מיום העיון ניתן להיכנס לאתר תורת הנפש torathanefesh.org. 

New layer.

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן