ג’ ניסן – שבט זבולון: “על השותפות”

כוונת הנשיאים לג' ניסן - שבט זבולון

בַּיּוֹם֙ הַשְּׁלִישִׁ֔י נָשִׂ֖יא לִבְנֵ֣י זְבוּלֻ֑ן אֱלִיאָ֖ב בֶּן־חֵלֹֽן׃ קָרְבָּנ֞וֹ קַֽעֲרַת־כֶּ֣סֶף אַחַ֗ת שְׁלֹשִׁ֣ים וּמֵאָה֮ מִשְׁקָלָהּ֒ מִזְרָ֤ק אֶחָד֙ כֶּ֔סֶף שִׁבְעִ֥ים שֶׁ֖קֶל בְּשֶׁ֣קֶל הַקֹּ֑דֶשׁ שְׁנֵיהֶ֣ם ׀ מְלֵאִ֗ים סֹ֛לֶת בְּלוּלָ֥ה בַשֶּׁ֖מֶן לְמִנְחָֽה׃ כַּ֥ף אַחַ֛ת עֲשָׂרָ֥ה זָהָ֖ב מְלֵאָ֥ה קְטֹֽרֶת׃ פַּ֣ר אֶחָ֞ד בֶּן־בָּקָ֗ר אַ֧יִל אֶחָ֛ד כֶּֽבֶשׂ־אֶחָ֥ד בֶּן־שְׁנָת֖וֹ לְעֹלָֽה׃ שְׂעִיר־עִזִּ֥ים אֶחָ֖ד לְחַטָּֽאת׃ וּלְזֶ֣בַח הַשְּׁלָמִים֮ בָּקָ֣ר שְׁנַיִם֒ אֵילִ֤ם חֲמִשָּׁה֙ עַתֻּדִ֣ים חֲמִשָּׁ֔ה כְּבָשִׂ֥ים בְּנֵֽי־שָׁנָ֖ה חֲמִשָּׁ֑ה זֶ֛ה קָרְבַּ֥ן אֱלִיאָ֖ב בֶּן־חֵלֹֽן׃

יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁתָּאִיר הַיוֹם בְּחַסְדְּךָ הַגָדוֹל עַל נִשְׁמָתִין קַדִישִׁין דְמִתְחַדְּשִׁין כְּצִפֳּרִים וּמְצַפְצְפִין וּמְשַׁבְּחִין וּמְצַלְאִין עַל עַמָא קַדִישָׁא יִשְׂרָאֵל. רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, תַּכְנִיס וּתְעַיֵּיל הַנָּךְ צִיפָּרֵי קַדִּישֵׁי לַאֲתַר קַדִּישָׁא דְאִתְּמָר עֲלֵיה עַיִן לֹא רָאֲתָה אֱלֹהִים זוּלָתֶךָ: יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁבְּאִם אֲנִי עַבְדְּךָ מִשֵּׁבֶט זְבוּלֻן, שֶּׁקָּרָאתִי בְּתוֹרָתֶךָ פָּרָשָׁה שֶׁל הַנָּשִׂיא הַיּוֹם, אֲזַי יָאִירוּ נָא עָלַי כָּל נִיצוֹצִין קַדִּישִׁין וְכָל הָאוֹרוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת הַכְּלוּלוֹת בִּקְדוּשַּׁת זֶה הַשֵּׁבֶט, לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל בְּתוֹרָתֶךָ וּבְיִרְאָתֶךָ, לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ כָּל יְמֵי חַיָּי, אֲנִי וְזַרְעִי וְזֶרַע זַרְעִי, מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם אָמֵן:

ידועה השותפות שעשה שבט זבולון עם שבט יששכר – “שמח זבולֻן בצאתך ויששכר באהליך”[1]. זבולון יצא למסחר ויששכר ישב לשקוד באהלה של תורה, והיו הם שותפים חלק כחלק – יששכר התפרנס גם הוא ממסחרו של זבולון, וזבולון זכה גם הוא לשכר תורתו של יששכר[2] (כאשר מבואר באר”י[3] כי לזבולון המפרנס שרש גבוה מליששכר הלומד – זבולון בכתר ויששכר בחכמה – וכך קודם “זבולֻן בצאתך” ל”יששכר באהליך”, הסיבה קודמת למסובב[4], ועד שמתן תורה עצמו היה דווקא בחדש השלישי, חדשו של זבולון).

מסחרו של זבולון ועיסוקו בעולם המעשה הוא על דרך קיום גוף המצוה (כולל הכוונה לצאת ידי חובה, “שמח זבולֻן בצאתך”), “המעשה הוא העיקר”[5], ולימוד התורה של יששכר הוא הכוונה הפנימית שלה (הכוונה לבוא). “על השותפות שהיה לו עם יששכר אחיו”[6] הקריב נשיא זבולון את כל קרבנותיו.

התודעה הכללית שיש לכל אחד מאיתנו ללמוד מכוונות אלו היא תודעת הערבות – השותפות מדגישה כי “כל ישראל ערבים זה בזה”[7], וכל כוונותיו של זבולון נסובות סביב הקשר והערבות בין היהודים (כאשר השיתוף עם יהודי נוסף יוצר קומה כפולה בכוונות כל מעשה[8]). הערבות מתבטאת בכך שכל אחד פועל ענין אחר, לפי דרכו ויכולתו, וה’ מצרף את הכל כאחד[9]. כוונת הערבות מתגברת כאשר הדבר נעשה באופן מודע – כאשר אני עובד כדי שזולתי יוכל ללמוד, וכאשר אני לומד מתוך כוונה “בשם כל ישראל” לכלול גם את אלו העוסקים בענינים אחרים.

אז הערבות המודעת כוללת גם מסירות נפש זה עבור זה – כולל המסירות לעסוק בתחום פחות ‘נוצץ’ על מנת שהמוכשר לכך יעסוק בישוב הדעת בדברים הנעלים ביותר – ואין לך ערבות וחיבור בין יהודים יותר מכך (עד שעל אף שזבולון עצמו היה גם הוא בן תורה, “מושך בשבט סופר”[10] – בזכות כך גופא שפירנס את יששכר – הרי שבחו הוא דווקא בשותפות עם יששכר, המבטאת את כח הערבות ומעלתה).

ערבות היא גם לשון מתיקות ועריבות – עריבות התורה, עליה אנו מברכים בכל יום “והערב נא את דברי תורתך בפינו”, שייכת דווקא לזבולון (כתוספת על גוף לימוד התורה של יששכר).


[1].  דברים לג, יח. זבולן יששכר משלימים זה את זה למספר ה”השראה” של כב (כא בריבוע ועוד כב בריבוע), שהוא גם מספר ה”חשמל” (בסוד זבולון החש־שותק ויששכר המל־מדבר בדברי תורה) של כה (כד במשולש – ה־ש הנסתרת של יששכר – ועוד כה בריבוע), וד”ל.

[2].  בראשית רבה צט, ח.

[3].  שער הפסוקים ויצא.

[4].  וכאשר ישנם סיבה ומסובב מתחיל להסתובב מכך תהליך אין סופי של סיבות ומסובבים – “מגלגלין זכות על ידי זכאי” (שבת לב, א ובכ”מ) – ע”ד המבואר לעיל בנוגע לכך שהכפלת כל מצוה יוצרת תהליך נוסף של הכפלה ופירוט.

[5].  ע”פ אבות פ”א מי”ז.

[6].  ראה בראשית רבה יג, טז.

[7].  שבועות לט, א (וראה עד”ז סנהדרין כז, ב ותנחומא נצבים ב); ספרא בחקתי פ”ז; במדבר רבה י, ה.

[8].  כפל הקומות הזה הוא יחסי גומלין בשני כיוונים – זבולון יורד משרשו הגבוה כדי להתחבר עם יששכר, כמשפיע גשמיות, אך הוא בא להתחבר אליו מלמטה, כמקבל ברוחניות, ודוק.

[9].  צירוף זה מתחולל גם בין הכוונה והמעשה עצמם, כמפורש בחסידות.

[10]. ע”פ שופטים ה, יד.

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן