היסודות בפרשת מטות

ריכוז סוגי המתכות המופיעות בפרשת מלחמת מדין פותח לנו צהר לעולמם של היסודות הכימיים בתורה ולסודם הפנימי  

פרשת מטות מתארת את מלחמת מדין. בסוף המלחמה מופיעה פרשה קצרה העוסקת בהלכות הגעלת כלים, וכך נאמר בה:

“וַיֹּאמֶר אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶל אַנְשֵׁי הַצָּבָא הַבָּאִים לַמִּלְחָמָה זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה’ אֶת משֶׁה: אַךְ אֶת הַזָּהָב וְאֶת הַכָּסֶף אֶת הַנְּחשֶׁת אֶת הַבַּרְזֶל אֶת הַבְּדִיל וְאֶת הָעֹפָרֶת: כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ וְטָהֵר אַךְ בְּמֵי נִדָּה יִתְחַטָּא וְכֹל אֲשֶׁר לֹא יָבֹא בָּאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בַמָּיִם”

מלבד הפתיחה יוצאת הדופן בה מביא אלעזר הכהן את דברי ה’ אל משה, בפרשה זו מופיעה הרשימה הגדולה ביותר של מתכות בחמשה חמשי תורה: זהב, כסף, נחשת, ברזל, בדיל ועופרת. שש המתכות הנ”ל בתוספת המתכת הקרויה “כסף חי” (quicksilver באנגלית) שהיום ידועה ככספית (mercury) מהוות את 7 המתכות הידועות של המדע הקדום. 7 המתכות מובאות במפרשי ספר יצירה כמקבילות ל-7 כוכבי הלכת הנראים לעין בלתי מזוינת, ל-7 התמורות (שם פרק ד, משנה א), 7 האותיות הכפולות בג”ד כפר”ת, ועוד. 7 המתכות לפיכך, מקבילות באופן ברור בספרי הקבלה לספירות המורגש והמוטבע בנפש, היינו לספירות מחסד עד מלכות. מיד נראה הקבלה זו בפירוט.

ארבע היסודות משלימים את שבע המתכות

שאלה חשובה הנשאלת בחקר המדע הקדום, וממילא גם בהבנת תפיסתם של חז”ל את היסודות נוגעת בקשר שבין 4 היסודות – אש, רוח, מים ועפר – ובין 7 המתכות. והנה, היחס שבין 4 ל-7 בפנימיות התורה מקביל ליחס שבין כוחות העל מודע והמוחין, שהם 4 במספר, ובין כוחות הנפש הקשורים עם המורגש והמוטבע בנפש. לפיכך מתבקש באמת למקם את 4 היסודות אש רוח מים ועפר כמקבילים לספירות כתר (העל-מודע), חכמה, בינה ודעת.

אך קודם, נשים לב שבעוד כל 7 המתכות גם היום מוגדרות כיסודות כימיים, הרי שדוקא 4 היסודות הקדומים אינם כאלה. לדוגמא, אנו מציגים כיום את המים כמורכבים (כל מולקולה) משני אטומים של מימן עם אטום אחד של חמצן. אמנם, עם קצת מחשבה ניתן בנקל לשים לב שכל אחד מ-4 היסודות הקדומים מקביל ליסוד כימי מודרני. המים, כשמם כן הם, מקבילים למימן. החמצן הוא המרכיב החשוב מבחינת האדם באויר. החנקן (nitrates) הוא היסוד הפעיל החשוב בעפר, המעודד צמיחה. ולבסוף, האש מקבילה ליסוד הפחמן, עיקר חומר הבערה. במאמר מוסגר, חשוב לציין שכמעט כל חומר גוף האדם (וכנ”ל גופות החי והצומח) מורכב מ-4 היסודות הגבוהים: מימן, פחמן, חנקן וחמצן.

והנה, אם כעת נסדר את 4 היסודות ו-7 המתכות על פי הספירות תוך ציון המספר האטומי של כל יסוד או מתכת, נקבל את המבנה (פרצוף, בלשון הקבלה) הבא:

הרוח שבחומר

פרצוף זה של היסודות מכיל עושר בלתי רגיל של תופעות חשובות בהבנת הפן הרוחני של החומר. מפאת חוסר המקום נציין רק כמה תופעות פשוטות וברורות. ספירת הדעת נחשבת מעבר בין המוחין ובין 7 המדות התחתונות, ואמנם בפרצוף שלפנינו הדעת הנה יסוד העפר, בעוד 7 המתכות מוגדרים בעצם כסוגים של עפרות.

המספר האטומי של כסף חי (כספית) הנו 80, הערך של שם הספירה בה הוא ממקום, יסוד.

סכום שמות 7 המתכות (כסף זהב נחשת בדיל עופרת כסף חי ברזל) עולה בדיוק 7 פעמים ברזל, להורות שאכן מבין כל המתכות, המרכזית ביותר היא הברזל. והנה, ידוע שהמלה ברזל משמשת רמז לשמות נשי יעקב: בלהה רחל זלפה לאה, אך ברמז זה השפחות קודמות לגבירות. ואמנם, כשנחבר את המספרים האטומיים של כל 7 המתכות (47, 79, 29, 50, 82, 80, 26) נקבל 393, הערך המדויק של המלה שפחה. הערך של רק 4 המתכות התחתונות שכנגד ספירות נצח, הוד, יסוד ומלכות (50, 82, 80, 26) עולה רחל, המייצגת את ספירת המלכות. והנה, אם נחבר את שמות כל עשר הספירות (כתר חכמה בינה חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות) נקבל בדיוק 2868 או 12 פעמים 239, ערך המלה ברזל, המתכת שכנגד ספירת המלכות, עוד דוגמא למרכזיותה של הברזל. כידוע, הרמב”ם מכנה את התורה גבירה ואת 7 החכמות המשלימות רקחות, או שפחות, ועוד הרבה יורחב בענין זה בעתיד.

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן