התורה: מקום טוב באמצע

התורה איננה ימנית ואיננה שמאלנית, היא האמצע האמתי

 

מתי בדיוק היה מעמד הר סיני? כמה שהמאורע הזה חשוב, התורה לא מציינת את התאריך המדויק אלא רק “בחודש השלישי”, ניסן-אייר-סיון. בהמשך לכך, יש בגמרא מעין חידה כזו: “ברוך השם הרחמן, שנתן תורה משולשת, לעם משולש, בחודש השלישי, על ידי שלישי”. כלומר: תורה משולשת – תורה נביאים כתובים. עם משולש – כהנים לויים וישראלים. על ידי שלישי – משה רבינו שנולד שלישי (אחרי מרים ואהרן). בואו ננסה להבין מה אומר כאן המספר שלשה.

אחד הוא אחד, שנים הם זוג, שלשה הם קיום ויציבות, כמו שכיסא צריך לפחות שלש רגלים. קצת יותר לעומק: תמיד יש צד אחד, כיוון אחד; יש גם צד שני, נטייה לכיוון שונה והפוך; ואז מגיע הצד השלישי המחבר ומאחד בין הצדדים (סינתזה). כך מלמדת חכמת הקבלה: במצב המתוקן והיציב של הבריאה יש “שלשה קוים” – ימין, שמאל ואמצע. ועוד אומרת הקבלה: התורה שייכת ל”קו האמצעי”, עוד סיבה לכינוי “תורה משולשת”.

יש דברים טובים השייכים לימין: כמו מעשי חסד ונתינה מתוך אהבה. יש דברים טובים השייכים לשמאל, כמו תחושה של יראת שמים או תפלה בהתלהבות. אבל התורה עצמה היא פשוט באמצע, קו האמצעי, האמת שכוללת הכל בשלמות אחת. כשאנחנו לומדים תורה אנו עושים את הדבר הטוב ושלם ביותר בעולם, מחזיקים בעמוד האמצעי שכולל הכל. “עץ חיים היא למחזיקים בה”.

המושגים ימין ושמאל קיימים היום גם בפוליטיקה (ולא רק בארץ). ומה אומרת התורה? האם היא ימנית או שמאלנית? הפתעה: התורה אינה ימנית ואינה שמאלנית. היא האמצע האמיתי. לא אמצע של פשרה, קצת מזה וקצת מזה, אלא אמת הנמצאת מעל הצדדים השונים וכוללת אותם. אם וכאשר נסכים כולנו ללכת בדרך התורה, גם הוויכוח הפוליטי בין ימין ושמאל יגיע לסופו הטוב.

זהו הסוד של חודש סיון, החודש השלישי שבו ניתנה התורה המשולשת – תורה שנמצאת באמצע, במקום הכי טוב. שיהיה לכולנו חג מתן-תורה משולש ושמח!

דילוג לתוכן