התחלה חדשה

ערעור המציאות הקיימת הוא קריאה אלקית לעלות מדרגה למציאות חדשה וטובה הרבה יותר. בשביל להתחיל מחדש צריך לחזור לנקודת ההתחלה - נקודת האמונה.

עם ישראל בארץ ובעולם חווה היום חויה של ‘אין’. הקונספציה ששלטה עשרות שנים קרסה, תפיסות-עולם משתנות וברור שהמציאות שהיתה לא יכולה להמשיך. גם עולמם האישי והמשפחתי של רבים-מספור התערער באחת – עבר מיציבות לתחושות אבל על הנרצחים, דאגה איומה ביחס לנעדרים ולחטופים, כאב על הפצועים, חווית תלישות של מאות אלפי עקורים מבתיהם, חשש לשלום המגויסים ופחד מפני פגיעות האויב ואיומיו. איך מתמודדים עם ה’אין’?

בחויה של ‘אין’, בודאי בנסיבות הללו, יש קושי גדול – אך גם הזדמנות גדולה. כל שינוי משמעותי במציאות, כזה שאיננו שינוי קוסמטי בלבד, אלא התקדמות של ממש, דורש בטול של המצב הקודם כדי להגיע למצב החדש – שלב של ‘אין’ בין ה’יש’ הראשון ל’יש’ חדש וטוב בהרבה. כך, כדי ללדת לידה חדשה צריכה האשה לשבת על המשבר ולסבול חבלי לידה. ממילא, אפשר גם לומר הפוך – כל מצב של ‘אין’ הוא הזדמנות לדלג למציאות חדשה, טובה הרבה יותר, וכל משבר הוא פוטנציאל ללידה חדשה. את המשבר שפוקד אותנו היום צריך להפוך ל”חבלי משיח” – תהליך לידה משיחי בו נעבור מחיי גלות לגאולה האמתית והשלמה, מהפך אמיתי ממדינה שאינה מושתת על תורה למדינה-של-משיח.

אך כיצד מחזיקים מעמד בתוך המשבר? כיצד אפשר להגיע להתחלה חדשה באמת? הבעל שם טוב לימד שבזמן הקשה של עקבתא דמשיחא הדבר היחיד שנוכל לאחוז בו הוא האמונה שלמעלה מטעם ודעת. לכן גם הנסיון העיקרי בתקופה זו הוא נסיון האמונה. האמונה היא הכח הגבוה ביותר בנפש, ההתחלה והיסוד של כל הכוחות הבאים אחריו, וכדי להתחיל מחדש באמת צריכים לחזור אל נקודת האמונה. לשם כך יש לוותר על כל ההתנהגויות השגרתיות, על כל החוויות הקודמות, על כל ההבנות ותפיסות-העולם הקיימות ואפילו על הרצונות ועל הדברים שהסבו לנו עונג – ולהתמקד רק באמונה שלמעלה מטעם ודעת, ממנה יכולה לצמוח מחדש האישיות כולה.

ושוב נשאל: כיצד ניתן לגלות את האמונה הטמונה בנו בזמנים של נסיון קשה? הפסוק אומר “וצדיק באמונתו יחיה” – כח האמונה בנפש הוא נקודת-הצדיק הקיימת בכל יהודי. לכן, כפי שמאמינים בה’, צריכים להאמין בכל יהודי ויהודי, ובוודאי בכלל ישראל, שטמונות בו עוצמת האמונה, היכולת להחזיק מעמד, לנצח ולהשתנות לטוב. וכשם שבכל אחד יש נקודת-צדיק, ה’ שותל בכל דור צדיקי-אמת שיכולים לעורר בנו את האמונה. בזמני קושי ומשבר על כל יהודי ועל כלל-ישראל כולו להתכווץ ולהסתופף בצלו של צדיק-אמת ולקבל ממנו השראה של אמונה שתאפשר בנין חדש של הכלל ושל הפרט. ויש היום סגולה נוספת: בזמני-בהירות אנו עסוקים בעיקר בטוב, המסב לנו עונג, אך יש זמנים בהם נדרשת ‘מלחמה עיוורת’ ברע המוחלט שנחשף בעולם, וגם המלחמה הזו חושפת בנפש תעצומות של אמונה ופותחת פתח לעולם חדש שכולו טוב בלתי-משוער.

דילוג לתוכן