להתחיל מבראשית

משחזרים את החגים בפרשת השבוע

 

מה עושים אחרי החגים? אפשר לחשוב ש’נופלים’ מהאווירה המרוממת והשמחה לתוך שגרה אפורה ומשעממת. כמה חבל… אבל האמת היא הפוכה – דווקא עכשיו מתחילים את השנה באמת, בכוחות מחודשים. את כל האנרגיה שצברנו בחגים אנו מפעילים כעת בשדה המציאות.

החגים עברו, אבל כל שבת היא חלון אור לימי החול. ובכל שבת – פרשת השבוע! גדולי החסידות אמרו שיהודי צריך “לחיות עם הזמן” כלומר לאור פרשת השבוע המלווה כל השבוע. אם כך, בחודש הזה אנו ממש צועדים בשבילים של ספר בראשית, יחד עם אדם הראשון, נח הצדיק ואברהם אבינו. אלו סיפורים של התחלה חדשה, בדיוק מתאים לפתיחת השנה.

שחזור החגים

במבט נוסף, פרשות השבוע הראשונות משחזרות את החגים שעברנו. כל פרשה מעניקה פירוש מחודש לאחד החגים:

פרשת בראשית פותחת בבריאת העולם והאדם וממשיכה בחטא האדם. זהו בדיוק הסיפור של ראש השנה, “ראשית השנה”. בראש השנה מציינים את תאריך הבריאה, “זה היום תחילת מעשיך זכרון ליום ראשון”, ותקיעת השופר רומזת גם לבריאת האדם “ויפח באפיו נשמת חיים” (נפיחה כתקיעה בשופר). אבל במקום ליפול בחטא אנו מקדימים רפואה למכה, עושים תשובה וממליכים את ה’ על כל הבריאה.

פרשת נח מדברת על המבול. העולם חרב מיושביו וכולם התכנסו בתיבה אחת, הזמן עומד מלכת וכולם נתונים ביד ה’ ומצפים לרחמיו. זהו הסיפור של יום הכיפורים, בו אנו פורשים מצרכי העולם הזה ומתכנסים יחד בתוך תיבות (מלים) התפלה, מצפים לרחמי ה’ וסליחתו. גם ספר יונה שקראנו ביום כיפור מתקשר לסיפור: יונה הנביא באניה ובבטן הדג מזכיר את נח בתיבה הבודדת עד שהיונה מבשרת את סוף המבול.

יוצאים לדרך

התחלנו בבראשית ובסוף הגיע המבול. התחלנו שוב עם נח ובניו, ושוב הסתבכנו עם מגדל בבל… רק בפרשת לך לך מגיעים להתחלה יציבה ונכונה, עם אברהם אבינו, ובהמשך יצחק ויעקב, המולידים עם-סגולה שאחראי לתיקון עולם. נֹח הצליח להגיע למנוחה יחסית, אבל אברהם לא נָח לרגע, הוא הולך ומתקדם כל הזמן, “הלוך ונסוע”. זהו הסוד של היהודי שאינו מסתפק בקיים אלא שואף תמיד ליותר טוב, לטוב ביותר.

זהו הסיפור של חג סוכות. יצאנו מהבית החמים אל הסוכה, כמו נודדים במסע לארץ המובטחת. את ארבעת המינים הגדלים בארץ בשפע אחזנו ונענענו היטב לכל הכיוונים, כמו ההליכה המתמדת של אברהם אבינו.

בסיום החגים נוהגים להכריז “ויעקב הלך לדרכו”. כלומר, עכשיו הזמן לצאת לדרך, להמשיך את ה”לך לך” של אברהם אבינו, ללכת עוד ועוד ולהאיר את אור הקדושה של החגים בכל פינות המציאות.

דילוג לתוכן