למה שונאים אותנו?

האם אפשר בכלל להפטר מהאנטישמיות, מהמן הרשע ועד הפתרון הסופי באמת  

 

למה יש כזו אנטישמיות, שנאת-יהודים עזה שמלווה אותנו כל ההיסטוריה, מהמן ועד עצם היום הזה?

כנראה יש בנו משהו מיוחד, מוזר, יוצא דופן. אולי גם מפחיד ומאיים. כך באמת אמר המן הרשע “יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד… וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל עָם”, הם שונים ומשונים.

חוצפה של יהודי

רגע, מה ש’הקפיץ’ את המן במיוחד היה יהודי אחד עקשן, “ומרדכי לא יכרע ולא ישתחוה”. מה בסך הכל בקשו ממרדכי היהודי? להשתחוות להמן. לא בטוח שזה עבודה-זרה, אפשר בהחלט למצוא תירוצים. ובכל מקרה, לא חייבים שכולם יראו, אפשר להתחמק בקלות. אבל מרדכי דאג להבליט את מעשיו: הוא מסתובב בכוונה עם הזקן והציצית, הלבוש היהודי והמנהגים המשונים שלו. ממש פרובוקציה.

בקיצור, כנראה שונאים אותנו בגלל הדתיים… זו לא אמירה אנטישמית, כך אומרים חז”ל שהר סיני נקרא כך כי הוא הגורם לשנאה בין ישראל לאומות העולם. בהר סיני הקב”ה בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את התורה – עכשיו אנחנו שונים ומשונים, בן חורג במשפחת העמים שלא מצליח להשתלב.

לא מצליחים להשתלב

אז מה הפתרון? הרי יש לנו בחירה חופשית. מה יקרה אם נוריד את הזקן והציצית, אם נפסיק לדבוק במנהגים העתיקים שלנו? בואו נַראה לכולם שאנחנו בסך הכל בני אדם כמותם. הנה הדלת פתוחה בפנינו – אחשוורוש מזמין את כ-ו-ל-ם למשתה הגדול. אלכוהול חופשי ומוזיקת טראנס, ומי ירגיש בהבדל?

מתברר שזה לא הולך. אין מה לעשות, מרדכי היהודי כבר סיבך את כל היהודים. עכשיו המן אחוז שיגעון עיוור והוא מבקש “להשמיד את כל היהודים… עַם מרדכי”. אי אפשר לשכנע שאנחנו אנשים נורמאליים, בלי קרניים. אני מכיר אתכם, אומר המן, כולכם “עם מרדכי” – בתוך כל יהודי אני רואה את מרדכי המרדן. לכן המן מגיע לרעיון ‘הפתרון הסופי’, בדיוק מה שהצורר הנאצי התחיל לעשות לפני שמונים שנה.

והוא צודק. באמת כל יהודי הוא מרדכי קטן. כמה שינסה להתנתק מסימני הזהות היהודית, להתכחש למורשת ולהפנות עורף למסורת אבות – הוא יישאר יהודי. יש בו איזה גרעין קשיח, משהו בפנים שלא יכרע ולא ישתחווה.

אז מה לעשות? אם אנחנו לא מצליחים להיפטר מהייחוד היהודי – בואו נשמח בו, נתמלא גאוה יהודית על מה שיש לנו!

הפתרון הסופי

אבל זה לא הכל. שונאים אותנו לא רק בגלל שאנחנו שונים, שיש לנו תורה ומצוות. מי שרק שונה מכולם לא מעורר כזו שנאה תהומית.

בהר סיני “ירדה שנאה לאומות” בגלל שהם לא הצטרפו אלינו! הקב”ה הציע להם את התורה, והם לא רצו בה. אם כך, יש בתורה משהו ששייך לכל האנושות. שונאים אותנו כי אנחנו מזכירים לכולם לאן צריכים להגיע – תורת משה עדיין מחכה לכל האומות, קוראת להם לבוא ולטעום מהאמת והאמונה, להכיר את בורא העולם ואת מה שהוא מעניק לנו.

אז מה הפתרון של בעיית היהודים? מה אנחנו צריכים לעשות ומה יש לנו להציע לגויים?

אנחנו צריכים עוד ועוד זהות יהודית, בלי להתבייש ובלי להסתיר.

ולגויים יש לנו הצעה פשוטה: הנה הפתרון הסופי לבעיית היהודים – אם אינך יכול להכות אותם, הצטרף אליהם. כמו במגילת אסתר “וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים”. כך היהודים יפסיקו להיות ‘הבעיה’ של העולם ויתחילו להיות הפתרון של העולם.

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן