מהפכה בכל העולמות

הרבי מליובאוויטש תבע מכל יהודי: 'הפוך עולם היום!'. על פי הקבלה, המציאות מורכבת מארבעה עולמות, אצילות-בריאה-יצירה-עשיה, ומהפכה אמתית ושלמה כוללת את ארבעתם. לאיזו מהפכה שייך שרש נשמתך? מדריך קצר למהפכה בכל העולמות

מי שמרגיש עד כמה הגלות היא מרה ולא-טבעית לעם ישראל צריך להתמלא בדחף קיומי ‘להפוך את העולם’ כדי להביא את עם ישראל לחיי גאולה. על כך זעק הרבי מליובאוויטש לכל אחד ואחת מישראל – ‘קער א וועלט היינט!’ (‘הפוך עולם היום!’). 

כל יהודי שייך בשרש נשמתו לאחד מארבעת העולמות – אצילות-בריאה-יצירה-עשיה – ובו עליו לחולל מהפכה. “איזה הוא חכם? המכיר את מקומו” – על כל אחד לזהות איזה עולם הוא מוכשר להפוך, כדי לא לכלות את ימיו בנסיונות מתסכלים לחולל מהפכה בעולם לא-לו. רק שיתוף פעולה של יהודים המוכשרים להפוך עולמות שונים, בדרכי נעם ושלום, יניב מהפכה שלמה ואמתית במציאות כולה. 

מציאות, נורמות חברתיות, חינוך ותורה 

נסקור מלמטה למעלה את ארבעת העולמות, עם דוגמאות למהפכה המתבקשת בהם: 

עולם העשיה הוא עולם המעשה, כפשוט, ובו המציאות דורשת שינוי. הפגיעה בישוב הארץ דורשת מאמץ ליישב כל גבעה ומאבק נגד הקפאת והחרבת ישובים. התערערות הבטחון האישי דורשת הקפדה על עבודה עברית. ההטיה התקשורתית דורשת הקמת כלי תקשורת מאוזנים. הקשיים התקציביים דורשים פעילות כלכלית שתאפשר פעילות חיובית. לרבות מהדוגמאות הללו יש גם פן רוחני, אבל בעולם העשיה מורגשות התביעות שעולות מהמציאות עצמה. 

עולם היצירה, עולם הרגש, מתבטא בתחום הציבורי בנורמות החברתיות – מאופנות של ‘פוליטיקלי קורקט’ ועד לחוק והמשפט במדינה (המקבעים את האהוב והשנוא כמותר ואסור). כאן המאבק הוא בתחום החוקתי והמשפטי – כדוגמת ביסוס היהדות בחיי הציבור דרך החוק, הגנה משפטית על מי שהגנו על חייהם מול האויב – וביצירת נורמות ציבוריות חדשות בתחומים כמו אתיקה עיתונאית, עסקית או רפואית. 

עולם הבריאה, עולם השכל, מתבטא בתחום החינוך. המאבק בו יתמקד בהקנית חינוך יהודי לכל ילדי ישראל. דוגמה עיקרית היא בנית והנחלת תוכניות לימוד של “חולין על טהרת הקדש”, המחברות את התורה והמדע ובונות יהודים שלמים בעלי תפיסת מציאות אחדותית. כמובן, ישנו גם חינוך למבוגרים – לימודי תורת הנפש של החסידות, הקנית השקפת עולם תורנית על חיי הציבור וכיו”ב הם חלק ממהפכת עולם הבריאה. 

עולם האצילות כולו אלקות – ‘תמונת המציאות’ של ה’ שמתבטאת בתורה. האם נדרשת מהפכה במקום כה שלם, בעולם של “זאת התורה לא תהא מוחלפת”?! גם חידושי תורה הם סוג של מהפכה, עד לרמה של “תורה חדשה מאתי תצא”. התורה שבעל פה ‘הופכת עולם’ כשהיא מגלה התייחסות חדשה בתורה לסוגיות חדשות העולות מהמציאות – החל מ”פשטות המתחדשות בכל יום” ופסיקת הלכה ועד לחשיפת ממדי עומק חדשים לגמרי. 

סולם המהפכה בכל התחומים 

בעומק, כל העולמות נמצאים בכל תחום – כל שינוי אמתי צריך להתחיל מהעמקה וחידוש בתורה ולהגיע, דרך חינוך ושינוי נורמות ציבוריות, עד ל”מעשה הוא העיקר”. 

ודוגמה קצרה בנושא דמות המשפחה היהודית: 

איש העשיה יפעל בשטח לעידוד הקמת בתים נאמנים בישראל על ידי מיזמי שידוכים, להקים מפעלי חסד לטובת משפחות ברוכות ילדים, להשכין שלום בית ולהאבק כנגד התבוללות והפלות. 

איש היצירה יחוש כי הבעיות נובעות מנורמות חברתיות מעוותות, ויפעל לביצור חוקי של מעמד המשפחה הבריאה (וכנגד לגיטימציה חוקית לסטיות ועיוותים), לעידוד הילודה על ידי הטבות כלכליות ותעסוקתיות וליצירת אוירה תקשורתית שמעודדת זוגיות וילודה, סולדת מגירושין פזיזים ומתנגדת למימוש אישי על חשבון המשפחה. 

איש הבריאה, החש כי הכל תלוי בחינוך, יעודד חינוך מהגיל הרך למשפחתיות בריאה, יבנה תוכניות לימוד לגיל התיכון לקראת זוגיות, משפחה וחינוך ויעסוק בחינוך מבוגרים להסתכלות נכונה על יחסי אנוש, שלום בית, ילודה ומשפחתיות. 

איש האצילות יבין שה’דלק’ לכל הנושא הוא העמקה בתורה וחשיפת רבדי התייחסות חדשים ואף מהפכניים לנושאים הללו. למשל, אם בתפיסה שטחית נדמה כי החסידות בעבר הדגישה את עבודת ה’ הגברית על חשבון הבית והמשפחה (ואף בפרישות מן האשה) ה”תורה חדשה” של דורנו מגלה דווקא בחסידות את התביעה והאפשרות לקשר האישי והמשפחתי העמוקים והפנימיים ביותר.

(עפ”י התוועדות י”ט כסלו תשע”ה)


הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן