מתי יבוא משיח

הגילוי של פנימיות התורה הוא שמביא את המשיח

 

מה היינו שואלים את המשיח אילו פגשנו אותו? כמובן, השאלה המתבקשת: מתי כבודו מתכונן להגיע אלינו? מחכים לך כאן זמן רב מאד…

ובכן, הגמרא מספרת על רבי יהושע בן לוי שפגש את המשיח וזה בדיוק מה שהוא שאל אותו. המשיח השיב באופן מפתיע “היום”! לאחר שעבר אותו יום, אמר רבי יהושע לאליהו הנביא: המשיח שיקר לי… ואליהו הנביא הסביר: המשיח התכוון לפסוק “היום אם בקולו תשמעו”.

סיפור דומה היה אצל הבעל שם טוב, לפני קצת יותר מ-270 שנה. במכתב של הבעש”ט הוא מספר על “עליית נשמה” שהיתה לו – חזיון בעולמות העליונים. נשמתו מגיעה להיכל המשיח וגם הוא שואל “אימתי קאתי מר”, מתי יבוא אדוני? והפעם התשובה של המשיח היתה “לכשיפוצו מעינותיך חוצה”.

באמת היום

מה קורה כאן? מה בדיוק התכוון המשיח בפעם הראשונה כשאמר “היום”? קודם כל, הוא רצה שנבין ונאמין שזה באמת יכול להיות היום, אם רק נשמע בקול ה’. הדבר תלוי בנו – נתעורר לחזור בתשובה והנה המשיח כבר בא! “שובו אלי – ואשובה אליכם”.

ובכל זאת, למה המשיח מדבר ברמז ואומר “היום”, כאילו אין תנאים? כי הוא רוצה לעורר אותנו. תארו לעצמכם שכולנו שומעים קול משמיים: היום יבוא המשיח! הוודאות הזו מעוררת ומנערת אותנו. במלים אחרות, מה שיכול להביא את המשיח הוא איזה נס, התגלות, התעוררות מלמעלה שגורמת לנו לחוש “חשמל באויר” ואז גם אנו מתעוררים מלמטה. לא צריך ללכת רחוק: התחושה שהיתה לפני חמשים שנה, בזמן מלחמת ששת-הימים, היתה משהו דומה לזה (בזעיר אנפין). אבל, זה יכול גם להתפספס – אם אנו לא קולטים כראוי את גודל השעה…

הדרך הנכונה

ומה התכוון המשיח בפעם השניה? הבעש”ט הכיר את התשובה “היום”, אבל הוא מתעקש לשאול שוב, והפעם התשובה יותר מורכבת – במקום לומר “היום”, המשיח נותן דרך וכיוון. הוא זורק את הכדור בחזרה אל הבעש”ט: אתה סולל את הדרך בשבילי. האור שאתה מגלה בעולם הוא ההתחלה של ביאת המשיח. ורמז יפה: המושג שם טוב בגימטריא הוא אחד פחות מ-שם חי, משיח, דהיינו שהבעל שם טוב הוא השלב שלפני משיח.

צריך בהחלט להמשיך לומר “היום” – זה יכול להיות היום הזה ממש. אבל עכשיו יש דרך שמכינה את ביאת המשיח, יש עבודה שמכשירה אותנו לקלוט את המסר ולעשות את המהפך הנדרש. זו הדרך שהתחיל לגלות הבעש”ט – של אהבת ישראל, של שמחה בעבודת השם, של דבקות והתמסרות, של אמונה שבכל דבר ניתן לעבוד את ה’.

זו גם הדרך שהמשיך אדמו”ר הזקן, רבי שניאור זלמן מייסד חסידות חב”ד – שהפך את אור החסידות לתורה שניתן ללמוד, להבין ולקלוט היטב בשכל שלנו. כך המעיין של הבעש”ט הולך ומתפשט, “יפוצו מעינותיך חוצה” – והגילוי הזה של פנימיות התורה הוא שמביא את המשיח, כמו שכתוב כבר בספר הזוהר.

בואו לחגוג אתנו את י”ט בכסלו – חג הגאולה של אדמו”ר הזקן, ולהכין יחד את ביאת המשיח היום!

 

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן