תורת החסידות מעמיקה בהבנת נבכי הנפש, חושפת את שרשיה העליונים ומתווה את הדרך לעבודת ה’ פנימית – הכוללת גם איזון נפשי, תיקון מידות ויחסי-אנוש. לכן, החסידות היא תורת הנפש המזוקקת, המביאה רפואה ומזור לכל תחלואי הנפש. אכן, לעתים נשמעת הטענה שאורות תורת החסידות זקוקים לכלים מעשיים כדי להביאם לידי שימוש מעשי בעבודה האישית ועוד יותר ביעוץ לזולת, ועולה ההצעה לשאול כלים אלה מן החוץ, משיטות טיפול שונות המקובלות בעולם.
פסוק הבטחון בה’ אומר “השלך על הוי’ יהבך והוא יכלכלך” – ה’ נותן לא רק את האורות אלא גם את הכלים הנדרשים, לכן יש למצוא את הכלים בתוך עולם הקדושה גופא. ראשית, תריג מצוות התורה, שהזהר קורא להן “תריג עיטין” (תריג עצות טובות), הן תריג כלים המלבישים ומגלים את נקודת האמונה, נקודת הבריאות והעוצמה של הנפש. כשמתמודדים עם קושי נפשי כדאי לחפש לאיזו מצוה פרטית הוא קשור ולהוסיף בה הידור וכוונה.
אך מעבר לכך, צריך לדעת שהכלים הטובים עליהם מוטל להכיל את אור התורה ולהעבירו הלאה הם לומדי התורה עצמם. דרישת הכלים כדי לעזור לזולת מכילה בתוכה, לעתים, טענה-נסתרת שלי יש ‘חושים’ של הבנת הזולת, ‘אורות’ אינטואיטיביים, ואני זקוק רק ל’כלים’ מקצועיים כדי לממש אותם. אך אליבא דאמת האורות באים מ”תורה אור” ועלי בעצמי להיות הכלי שמוכשר להעביר את האור.
שלשה רבדים יש בכלי-התלמיד הטוב: ראשית, עליו להיות בעל בית-קיבול נקי – יכולת הקשבה אמתית מתוך ריקון עצמי. לאחר מכן, עליו ‘לעכל’ את הדברים כ”תלמיד המחכים את רבו” – להציף את שאלותיו ולדרוש תשובות טובות ומתיישבות על הלב, הגורמות להעמקה בתורה. בסופו של דבר, תכלית הכלי היא להעביר את התוכן הלאה – להיות שליח מסור ונאמן, המשתדל להוציא לפועל את שלמד, עם הכשרונות היחודיים בהם חנן אותו ה’ (שלשת ממדי הכלי הם בסוד כהן-לוי-ישראל: ישראל, אותיות לי–ראש, הוא המוחין הטובים להכיל את הלימוד; הלוי, מקו השמאל, אמון על “מלחמתה של תורה” המחדדת ומעמיקה את הדברים; הכהן הוא “שלוחא דרחמנא” ו”שלוחא דידן” המסור ללמד את העם דעת ולהביא שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו).
בפרט, כתוב שהכלים הם סוד האותיות. ראשית, אותיות התורה הקדושות, עם הביטויים המקוריים והשפה העמוקה והמדויקת של התורה, הן כלי עיקרי להביא מזור לנפש. ועוד, בכל דור ודור צריך להביא את האמת הנצחית של התורה ב’אותיות’ המתאימות לאותו דור, בשפה מתאימה, מובנת ומעוררת. הכלים-היועצים של תורת הנפש צריכים למצוא את האותיות המתאימות כדי ליישב את אור התורה בנפש בני הדור בכלל, ובאופן המדויק והמתאים למי שעומד מולם בבקשת עצה בפרט. עלינו ללמוד את תורת החסידות מתוך תפלה נלווית לה’ – עשֵׂני כלי לשליחותך.