שבעת המינים – התזונה כרפואה

"לשבעת המינים יש משמעות עמוקה הן בפן התזונתי והסגולות הרפואיות והן בממד הרוחני", מסביר ר' רחמים עדני העוסק שנים ארוכות בענייני תזונה ובריאות לאור החסידות

הפסוקים המלמדים אותנו על טוב הארץ ושבעת המינים בהן נשתבחה, המופיעים בפרשת עקב, הפכו עם השנים לחלק משפתו היומיומית של ר’ רחמים עדני (59), תזונאי המפעיל כיום חנות טבע וקליניקה בה זוכים מטופליו לסיוע הן בהיבט הנפשי והן בזה נ”ל יותר טוב: בהיבט התזונתי התזונתי.

את דרכו בעולם הרפואה הטבעית והתזונה החל עדני כאשר היה התזונאי הראשון בחנות ‘ניצת הדובדבן’ – “כשהם עוד היו בשוק מחנה יהודה”, הוא נזכר. מאז הפכה החנות לרשת המובילה בתחום בכל הארץ, וגם עדני מצא את דרכו. לצד הסמכתו כרב שכונה, פתח עדני קליניקה מוצלחת בשכונת בית הכרם בירושלים, ובהמשך החל לייצר תרופות טבעיות ופיתח תוספי תזונה שונים.

לאור דברים שכתב רבו, הרב יצחק גינזבורג שליט”א, על ההקבלה שבין המערכות שבגוף האדם לבין מערכת הספירות הקבלית, פיתח עדני תוסף תזונה העשוי מ-26 צמחי מרפא מובחרים, כמניין שם הויה, מוצר שלדבריו עוזר מאוד לאיזון כל מערכות הגוף.

ההקפדה היהודית על כללים באכילה יוצרת ברכה

“כתוב בתורה ‘ואכלת ושבעת וברכת’. רבי נחמן מברסלב כותב באחת התורות שלו שאפשר שאדם ימצא את כל התרופות שלו על ידי לחם ומים, כי ברכת האדם תלויה באוכל וכן רפואתו. הרי כתוב וברך את לחמך ומימך, והסירותי מחלה מקרבך. ואז מתקיים גם ‘והסיר ה’ ממך כל חולי’, כמו שכתוב בפרשת השבוע”, הוא מסביר את גישתו.

“יהודי קרוב לכך יותר מכל אדם אחר. עצם העובדה שהוא ניגש לאוכל מתוך רצינות והקפדה על כללים מסוימים, זה כבר יוצר ברכה. כשהוא אוכל, וברצונו מתוך האכילה הזו לעבוד את הקדוש ברוך הוא, הוא זוכה שה’ואכלת ושבעת’, יגיע למצב של ‘ברכת ה’ בתוך מעיך’ “.

במקביל לעבודתו, כתב עדני לאורך השנים אנציקלופדיה לענייני תזונה. “האנציקלופדיה שזכיתי לכתוב בסיעתא דשמיא נמצאת בשלבי עריכה אחרונים והיא המקיפה ביותר שקיימת בתחום”, הוא אומר, ומדגיש כי התוכן הוא גם בהיבט תורני וחסידי, ומשולבים בו קטעים רבים מדברי חז”ל.

בשנים האחרונות החל עדני לטפל לצד ענייני התזונה, גם בענייני הנפש. “כיום אני עובד בעיקר בסיוע נפשי ורגשי, כיון שאני מרגיש שאני יכול לתרום לאנשים וב”ה רואה בכך ברכה גדולה, כאשר הטיפול משתלב עם התרופות האנרגטיות שלנו”.

כשאדם לא הולך נגד הטבע הוא מצליח

הוא מדגיש כי על האדם מוטלת האחריות לבחון אילו מאכלים מתאימים לו, ולא ניתן רק לסמוך על הכוונה שבאכילה. “אדם לא יכול לאכול רק מאכלים שומניים וחומרי אוצ”ל: וצבעי מאכל מאכל ושאר מרעין בישין ואז להגיד “ואכלת ושבעת וברכת”. אמנם יכול להיות שהוא ישמֵר אבל הקב”ה נתן לנו את הדברים הטבעיים שהכי טובים לגוף שלנו”.

עדני מתכוון בראש ובראשונה לשבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל. “על שבעת המינים ניתן לומר ללא צל של ספק שהם יכולים להוות אוצ”ל: לספק את כל הצרכים הפיזיים של האדם”, הוא נחרץ. “בנוסף הם גם עונים לצרכים רוחניים של האדם. הרב גינזבורג דיבר על כך בעבר ששבעת המינים הם כנגד המבנה של שבעת הספירות התחתונות, ויש לזה משמעות עמוקה. לכן כשאדם אוכל את המאכלים האלו בטבעיותם בצורה מושלמת, ולא הולך נגד הטבע שהקב”ה הטביע במזון הזה, הוא מצליח והקב”ה מברך אותו”.

כדוגמא מצביע עדני על הרימון. “ברימון יש כל כך הרבה סגולות. הוא מזין את מערכת החיסון, מנקה את הכבד והכליות, ובדוק ומנוסה שהוא מאזן לחץ דם, וזה רק חלק קטן. לפרחים של הרימון יש השפעה אדירה על חלק מהבעיות הנפשיות המוכרות, וגם בקליפות יש סגולות רבות.

“כל זה מראה לך שלשבעת המינים יש חשיבות גדולה מאוד לבריאות הגוף של האדם. יהודי, במיוחד שומר תורה ומצוות, ואם הוא רוחני וחסידי אז עוד יותר, יכול למצוא את כל התרופות בשבעת המינים, אם רק ידע איך להשתמש בהם. כמו שאמר רבי נחמן מברסלב – וכך מסביר גם הרב גינזבורג – שאכילת המזון יכולה להוות רפואה לאדם”.

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן