נשמתא

פיזיקה

סמינר תורה ומדע

ד׳ בסיון תשפ״ד

י-יב אלול תשנג –מכון גל עיני

סמינר בן 5 שיעורים בנושא פיזיקה מודרנית: שאלת המציאות, גל וחלקיק ומכניקת הקוואנטים

הספר המונח לפנינו – “מבחר שיעורי התבוננות” חלק טז – הינו מבוא לקבלה ולעבודת ההתבוננות המיוסד על מושגי קבלת האריז”ל המתבארים בלשון החסידות. חבור זה, הכתוב בסגנון עכשוי השוה לכל נפש, ערוך כספר לימוד ומביא ברציפות את דברי מו”ר הרב גינזבורג שליט”א כפי שנאמרו בסדרות שיעורים בפני צבור גדול ומגוון במשך שנים רבות.

ספר זה, כמו גם ספרים נוספים מסדרת שיעורי הרב גינזבורג, אינו בא לספר, לתאר או להסביר את מושגי הקבלה ופנימיות התורה באופן נקודתי – אלא כל כולו התבוננות עמוקה בשרשי המושגים וביחסים ביניהם. כל שעורי הרב גינזבורג הם דוגמאות לנו כיצד מתבוננים! תוך כדי התקדמות הלימוד מתבונן הרב גינזבורג במערכות המושגים – ומנחה ומלוה ולוקח את הלומדים יחד אתו אל תוך מרחבי ההתבוננות בהן.

שפת המשלים החסידית וההתבוננות בהם – מפשיטה את מושגי הקבלה מגשמיותם ומתארת אותם כמושגים ותהליכים נפשיים, וממילא מאפשרת לחוש המחשה ואחיזה מסוימת גם במושגים הסתומים ביותר שבקבלת האריז”ל. ההתבוננות המעמיקה והמפורטת מולידה הבנה – עד שבע”ה משיג התלמיד יותר ויותר את עומק הדברים. סגנונו המיוחד של הרב גינזבורג בא לידי ביטוי במיוחד בסדרת ספרים זו המיוסדת על שעורי הרב – ובזה הם מתאימים לשמש פתח ושער וכניסה אמיתית לתלמידים ומתחילים המשתוקקים לבוא בשערי הקבלה בכלל – וקבלת האריז”ל בפרט.

הקוראים ימצאו בדברים אלו בנין שלם שכולו חידוש אמיתי שיש בכוחו להאיר ולהחדיר ולעורר חיות ושמחה בהשכלת כל מקצועות התורה, בקיום המצות ובעבודת ה’ שבלב – היא תפילה.

דברי הרב נכתבו מתוך הקלטות השיעורים והובאו כסידרם, כמו שנאמרו בשעת השעור בו נלמדו הדברים, וכולל גם את החזרות שנעשו במהלך השעור, שהרי אין בית המדרש בלא חידוש. דברי הרב נערכו עריכה קלה בלבד תוך שמירה על סגנונם המיוחד. הכותרות, כותרות המשנה והחלוקה לפסקאות, סודרו במיוחד כדי להקל על התמצאות הקורא בתוך רצף הדברים.

הסברי המושגים השונים נאמרו בד”כ כפי הנדרש לצורך רצף ההסבר – ולכן אין בהגדרתם כאן משום “קביעת מסמרות” – שהרי כל מושגי הקבלה והחסידות עמוקים ביותר ונוגעים בכל חדרי התורה כולה. תוך כדי עריכה, היו הדברים לעיני הרב, ופעמים רבות נוספו הארות, דגשים ורמזים לדברים כפי שנאמרו.

שפת המשלים החסידית מאפשרת לנו לתרגם את מושגי הקבלה לחויות ותהליכים נפשיים. בסוף הספר מצורף נספח מבנה הנפש ובו תמצית המונחים והמושגים העיקריים המשמשים בחיבור זה.

ספר “מבחר שיעורי התבוננות” חלק טז – כולל שישה שיעורים:

קבלה ומדע  מושגים משלימים

א – קוונטים – שאלת המציאות.

ב – קוונטים – גלים וחלקיקים

ג – קוונטים – תופעות לא מקומיות

יסודות האמונה

ד – ה’ הוכחות למציאות הבורא

ה – אחדות ה’ ומציאות העולמות

ו – השגחה פרטית ובחירה חפשית

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן