מלכי מקדם
ט״ז בתמוז תשפ״ד"ואלהים מלכי מקדם" – "קדם מפעליו מאז"
בתהלים פרק ע"ד יש פסוק מובהק של קדם – "ואלהים מלכי מקדם פֹעל ישועות בקרב הארץ". לפני כשבוע… מתי היינו ביצהר? [ו' ניסן.] דברנו שם על 'שתי גדות לירדן זו שלנו וזו גם כן' ואמרנו שכל המשפט (בתוספת ה-ו שהוספנו) עולה 1948. יש רק פסוק שלם אחד בתנ"ך ששוה אותו מספר – "ואלהים מלכי מקדם פעל ישועות בקרב הארץ".
המלה "מקדם" בגימטריא פקד והיא רומזת ל-קדם ההופעות של השרש בתורה. מה פירוש הפסוק? הפירוש הפשוט הוא שאלקים הוא מלכי – המלך שלי – כבר מקדם והוא שפועל ישועות בקרב הארץ. אבל יש פירוש שני, לפיו "מלכי" הוא כבלשון "במי נמלך? בנשמותיהם של צדיקים" ("ועמך כֻלם צדיקים", בנשמות ישראל): "ואלהים מלכי מקדם" – "אני אמרתי אלהים אתם", ובשביל למצוא את התפקיד שלי בחיים זקוקים לעצה "מקדם", מקדמונו של עולם, מהמחשבה הקדומה דא"ק ועוד לפני הצמצום[ב].
יש עוד פסוק חשוב של "קדם" שהתורה אומרת על עצמה – "הוי' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז". היו לנו בעבר שיעורים עליו בשכם – לא יודע אם יש כאן מישהו שזוכר… למדנו שבפסוק הזה רמוז איך לקדם מפעל – מי שיש לו מפעל, מכל סוג, יכול להיות גם ישיבה, צריך לקדם אותו. גם בפסוק שלנו רואים שיש קשר בין קדם למפעל – "[ואלהים מלכי] מקדם פֹעל [ישועות בקרב הארץ]".
הסברנו ש"מאז" רומז לשלשת העקרונות שנדרשים בשביל לקדם מפעל – מעורבות, איכות, זרימה. מי שאין לו את הסוד של "מטי ולא מטי" לא יכול לקדם מפעל – צריך להיות מעורב בכל הפרטים, אך בלי להתערב במה שעושים החברים, עובדי המפעל או הצוות בישיבה. זו המעורבות הנכונה – 'תהיה מעורב ואל תתערב'. דבר שני, איכות – צריך שהתוצר של המפעל יהיה איכותי, שהבחור שיוצא מהישיבה יהיה איכותי, שיהיה אפשר לתלות בחור לדוגמה על הדלת. אני מחפש כאן מי מהבחורים מתאים… דבר שלישי – זרימה, באנגלית cash flow, צריך שתזרים המזומנים יהיה כזה שיאפשר לעבוד ולהתקדם. לשם כך צריך קשר טוב עם הבנקים, ובנקים בהקשר הזה יכולים להיות גם אנשים פרטיים בעלי הון.