בואו אל המדבר

כדי לזכות בתורה עלינו לצאת למדבר, מעבר לגבולות

 

כל ילד יודע איפה היה מתן תורה – בהר סיני. אבל איפה נמצא הר סיני עצמו? אף אחד לא יודע בדיוק. אולי כאן ואולי שם, החוקרים יכולים להתווכח עד מחר… העיקר הוא שלתורה עצמה לא חשוב שנדע היכן היא ניתנה!

הנה, התורה מדגישה שלא נשארה קדושה במקום: "במשוך היובל המה יעלו בהר" – לאחר שפסקו הקולות והברקים, האש הענן והערפל, יכול כל נער רועה-צאן לעלות לפסגת הר סיני ולנוח להנאתו. מבחינת ההלכה, אין שום משמעות להר סיני לאחר מתן תורה! שימו לב להבדל העצום בין הר סיני להר הבית, שם יש חשיבות רבה לדעת בדיוק מהו כל מקום, גם היום כאשר בית המקדש חרב.

יש מקומות שהוקם בהם זכר מיוחד לדורות, כמו האבנים שהציב יהושע בן-נון בגלגל. אבל בהר סיני – שום דבר. אבק המדבר יכול לכסות את המקום, והיה כלא היה.

בכלל, המִדְבַּר הוא מקום הפקר, לא שייך לארצות המיושבות, מקום מחוץ למקום. התורה שייכת במהותה למדבר, "מִמִּדְבָּר מַתָּנָה".

תורה בין לאומית

כל זה אומר שהתורהאיננה שייכת למקום מסוים. מקום הוא הגבלה, זה מקום שלי וזה מקום שלך, ארץ כזו וארץ אחרת. אבל התורה היא מעל גבולות של ארצות ומדינות, היא מעל הגבולות של העולם הזה בכלל, ולכן היא מופיעה מחוץ לארץ המיושבת.

ומה עם ארץ ישראל? ברור שיש קשר מהותי בין התורה לארץ ישראל. אבל יש משהו בתורה שמעבר לגבולות הארץ, מקבלים את התורה במדבר ואחר-כך הולכים ליישם אותה בארץ. התורה ניתנה לעם ישראל, אבל יש משהו בתורה ששייך לכל אדם בעולם, כדברי חז"ל "אילו נתנה התורה בארץ ישראל, היו אומרים להם לאומות העולם אין לכם חלק בה. לכך נתנה במדבר במקום הפקר, לומר כל הרוצה לקבל יבוא ויקבל"!

חלקיק לא מקומי

כמו שהתורה לא שייכת למקום מסוים, כך גם אנחנו: כדי לזכות בתורה צריך לצאת למדבר. כלומר, לחיות עם נפש משוחררת, מנטליות שאינה כבולה למקום. נכון שאני גר ופועל במקום מסוים, זו השליחות שלי וכך צריך להיות בדרך כלל – אבל אני מרגיש בבית בכל מקום בארץ ובכל מקום בעולם. כל יהודי בעולם הוא אח שלי וכל בן-אנוש בקצה תבל מעניין אותי. כי אין מקום בלי תורה.

את הרעיון הזה ניתן להבין בעזרת מושג במדע. הפיזיקה המודרנית עוסקת ב"תופעה לא מקומית" – שני חלקיקים בשני קצות היקום הפועלים בתיאום מיידי (יותר ממהירות האור, שהיא המקסימום שמידע כלשהו יכול לעבור). מצד אחד החלקיק נמצא במקום מסוים, אבל בו-זמנית הוא כאילו נמצא גם בכל מקום אחר. התופעה הזו (שהמדענים גילו אבל לא בדיוק מבינים) היא משל מופלא בחכמת הטבע למציאות התורה שמעל הטבע. למעשה, כל אחד מאתנו הוא "חלקיק לא מקומי", עומד על הר סיני, מעבר לגבולות, ומקבל תורה מפי הגבורה.

דילוג לתוכן