כיווני פעולה משיחיים – ג’ תמוז חלק 3

חזונו של הרבי היה משיחי, כזה הרואה בתיקון כל פרט חלק מתמונה כוללת של עתיד טוב ומתוקן הרבה יותר. כשהרבי אומר שהוא מוסר את המשימה הזו אלינו, לְמה הוא מתכוון?

חזונו של הרבי היה משיחי, כזה הרואה בתיקון כל פרט חלק מתמונה כוללת של עתיד טוב ומתוקן הרבה יותר. כשהרבי אומר שהוא מוסר את המשימה הזו אלינו, לְמה הוא מתכוון? האם יש כיוונים מעשיים מיוחדים שאותם דחף הרבי ככאלו שבפועל, ‘על השולחן’, מביאים את המשיח?

 כשמתבוננים בסוגיות שעניינו את הרבי, אפשר למצוא חמישה כיוונים כלליים של פעילות ‘משיחית’:

 הצלת העם והארץ

אחד הדברים שבהם עסק הרבי ללא הרף היה השמירה על שלמות העם והארץ. הוא דיבר עם מנהיגים, שלח שליחים ומכתבים והזהיר שוב ושוב שאסור למסור שום חלק מארץ ישראל לאויבים. הוא הפציר בראשי הצבא ובמקבלי ההחלטות להיות תקיפים אל מול האויב הערבי ולהתאזר באמונה ובביטחון בצדקת הדרך. גם בסוגיית הזהות היהודית הרבי היה שקוע כולו. מדם לבו הוא דיבר, ארגן מאבקים ומחה על הניסיונות לטשטש את ההגדרה הברורה ‘מיהו יהודי’.

הצלת העם והארץ נוגעת במיוחד למשיח. איננו ‘רק’ עושים מעשים מאירים אלא מתעסקים ומתעמתים עם המציאות עצמה. ‘מבצע תפילין’ לא פותח מהדורות, אבל המאבק על זהות העם ושלמות הארץ כן… ביאת המשיח תלויה בתיקון המציאות עצמה והפיכתה לטובה יותר.

חיזוק הדת

הרבי הרבה לעודד ‘קבלת החלטות טובות’ והתחזקות אישית. יהודי מאמין צריך להיות גאה באמונתו, להדר במצוות ולא להתבייש בכך. למרות המבצעים והיציאה למציאות, אסור שיטושטש הקשר עם ה’. הרבי הרבה לעמוד על המשמר ולהעמיק כל הזמן את הקשר של יהודי לאלוקיו. כמה שחשובים הקירוב והארת הפנים, חשובה לא פחות העמידה בתוקף על כך שאסור לשנות דבר, אפילו דקדוק קל של הנהגה חסידית.

כמו שביאת המשיח תלויה במעשה נוסף של כל אחד, היא תלויה גם בקבוצה שתנהג בצורה מושלמת ותשמש דוגמא ומופת לחיים יהודיים. כך אמר הרבי שכאשר תצטבר ‘מסה קריטית’ של ‘ניצוצות משיח’, יהודים שיעבדו את ה’ כמו שצריך, יגיע המשיח. שדה הפעולה הזה הוא עם מגמה פנימה, בניית ‘גרעין קשה’ של ציבור יראי ה’.

תשובה מאהבה

הצלת העם והארץ היא פעולה ‘מלחמתית’, עימות והתנצחות במטרה לנצח. ההתחזקות של שומרי התורה היא התכנסות למעגל של ‘אנשי שלומנו’. אבל לרבים מאיתנו משהו עדיין חסר. מי שדחף משיחי מתעורר בתוכו אינו מסתפק בחוג הצר של קהילתו אלא דואג למצב כלל העם. הפעולה המשיחית הבאה היא פנייה אל כל חלקי העם והתעוררות לתשובה מאהבה. כדי שהגאולה תבוא על כולנו לעשות תשובה, לשוב באהבה אל אבינו שבשמים. 

אחת הבעיות הקשות של העם היהודי היא מכת ההתבוללות. רק התעוררות של היהודים הרחוקים עצמם להתקרב תמנע את הבעיה. לשם כך עלינו לאהוב את כל היהודים ללא תנאי. כך גם הרחוקים ביותר יחושו שהם חשובים ורצויים, הנקודה הפנימית תתעורר והם ישובו בתשובה מאהבה.

תורה חדשה

שלושת שדות הפעולה עד כה הם תגובה למציאות – יש בעיות וצריך לצאת ולפעול. אבל משיח הוא מציאות חדשה לגמרי, תיקון לעולם גם כאשר המציאות מתנהלת על מי מנוחות. לכן, כשרוצים להגיע לימות המשיח צריך להביא אור חדש לעולם, אותו לא הכרנו עד כה.

העולם היהודי בנוי על התורה שניתנה בהר סיני. אבל המשיח יגלה ‘תורה חדשה’, מופלאה בהרבה מהתורה המוכרת לנו, כדברי חז”ל: “תורה של עולם הזה הבל היא בפני תורתו של משיח”. צדיקים אמרו שתורת הבעל שם טוב היא ‘טעימה מתורת משיח’. התורה החדשה מחיה את מה ש’התיישן’ בנפש, מעוררת את הנשמה, נותנת לה טעם ותקווה ומחברת אותה אל המציאות העתידית – ימות המשיח.

תיקון עולם במלכות שד-י

אי אפשר לדבר על הבאת המשיח בלי לדבר על כלל האנושות. “כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה’ ולעבדו שכם אחד”. בחזון המשיחי, על עם ישראל להיות “ממלכת כהנים וגוי קדוש” עבור כל העולם. בעומק, שנאת הגוים את עם ישראל נובעת מכך שהוא אינו ממלא את תפקידו, להיות “לאור גוים”. 

במסגרת תיקון העולם עלינו להשקיע את כל מרצנו כדי לספר לאנושות כולה על בורא העולם ועל התכלית. הגוים מוכנים לכך, הרבי חידש ש״עֵשָׂו״ כבר מוכן לגאולה ועלינו רק לפנות אליו, והורה ללמד את הגוים את שבע המצוות המיוחדות לבני נח. מעבר לכך, עלינו להכיר להם את אור התורה, ללמד אותם על האמונה בה’ ולהציע, למי שראוי מתוכם, להצטרף לעם היהודי.

לסיכום:
כדי להביא גאולה לישראל ועולם כולו יש לפעול בחמשה כיוונים עיקריים: הצלת העם והארץ, התחזקות רוחנית פנימית, אהבת ישראל ותשובה אל ה’, לימוד והפצת ‘תורה חדשה’ – תורת החסידות, פניה אל כלל האנושות להכיר את בורא העולם ולעבדו שכם אחד.

—-

לחלק 1 | לחלק 2

 

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן