נחלה לכל יהודי

לכל יהודי יש נחלה בארץ ישראל. זהו עיקרון יסוד בתורה, ולפיו יש לפעול גם כיום בתיקון המדינה.

לכל יהודי יש נחלה בארץ ישראל. זהו עיקרון יסוד בתורה, ולפיו יש לפעול גם כיום בתיקון המדינה.

בעלות כללית ונחלה פרטית

ארץ ישראל כולה שייכת לעם ישראל כולו, מאז שניתנה לאברהם אבינו מאת הקב”ה ככתוב בתורה “לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת”[1].

מלבד הבעלות הכללית, יש לכל יהודי נחלה מיוחדת בארץ. “וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת הָאָרֶץ בְּגוֹרָל”[2]. לכל אחד מישראל יש “שדה אחוזה” אותה הוא יורש מאבותיו, וגם כשנמכרה לאחר היא חוזרת לבעליה המקוריים ביובל.

“וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ”, לכל יהודי יש ירושה-חלק בארץ (כשם שיש לו אות בספר התורה), “חולקא בעמא ובארעא קדישא”. אותו חלק שנקבע על פי הגורל, למעלה מטעם ודעת, שייך לעצמות הנפש שלו[3], “מה נעים גורלנו”.  

בימות המשיח תחולק הארץ מחדש “וְחִלַּקְתֶּם אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לָכֶם לְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל”[4] (כולל גרי-הצדק[5], וכן יהיה חלק מיוחד לכהנים ולויים[6], כך שכל יהודי יקבל חלק כלשהו בארץ), “וְתִטָּעֵנוּ בִּגְבוּלֵנוּ”.

חלוקת משאבים מחדש

כיום, למעשה אין חלוקת נחלות בארץ לפי השבטים, וגם היובל איננו נוהג (עד ביאת המשיח במהרה בימינו). אך גם במצב הזה עלינו לנהוג בהתאם לעקרון היסודי: לדאוג לנחלה בארץ לכל יהודי!

הצעד הראשון בתיקון המדינה הוא ירושת הארץ ויישובה (בהתאמה למדת החסד, הפותחת ומובילה את מדות הלב). במסגרת זו, יש לדאוג לכך שלכל משפחה תהיה נחלה בארץ, יחידת נדל”ן בסיסית בבעלות מלאה (בקרקע או בדיור). למשל, כל זוג צעיר, כל משפחה העולה ארצה, יקבלו נחלה כזו – זכות מיוחדת הניתנת לכל יהודי (שנולד לאם יהודיה או עבר גיור כהלכה). מדיניות כזו תאזן כמובן את שוק הדיור התחרותי הפרוע, ותקטין את הפערים בחברה[7]. נחלה נותנת לאדם יציבות, “כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם”[8], ובמיוחד בארץ ישראל ש”מי שיש לו בה חלק, חשוב הוא כחלק עולם הבא”[9]. עם ישראל וארץ ישראל נמשלו לחתן וכלה, “כִּי יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה יִבְעָלוּךְ בָּנָיִךְ”[10] – כל מקום בארץ המיושב בידי יהודים הוא ‘נקודת חיבור’ בין החתן והכלה, ורצף ההתיישבות הוא “תּוֹכוֹ רָצוּף אַהֲבָה”.


נערך ע”י יוסף פלאי, לפי הספר תיקון המדינה.

[1] בראשית טו, יח.

[2] במדבר לג, נד.

[3] ראה לקו”ש ח”ב פרשת פינחס. מלכות ישראל ח”א מאמר ‘ארץ ישראל השלמה’.

[4] יחזקאל מז, כא. ראה רמב”ם הלכות מלכים פי”ב ה”ג.

[5] יחזקאל מז כב-כ.

[6] ראה יחזקאל פרקים מה, מח.

[7] וראה הצעה בנושא במסמך “תכנית היובל” בהוצאת תנועת דרך חיים.

[8] יבמות סג, א.

[9] אבן עזרא בראשית לג, יט.

[10] ישעיה סב, ה.

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן