פשר דבר

מה הקשר בין פתרון חלומות לטיפול במשברים? 

יש לך בעיה? מחפש פתרון? לפעמים מספרים על קשיים ומחפשים קודם כל הקשבה והשתתפות, עוד לפני הצורך בפתרון. תובנה זו היא היום חלק בלתי-נפרד מהדרכת חתנים – אשתך רוצה שתקשיב, לא שתציע לה פתרונות. ובכל זאת, בטיפול נפשי רוצים גם פתרון למצוקה.

מהו פתרון? בשפה המדוברת היום, הפתרון הוא החילוץ מהבעיה – צעד, מהלך או תובנה שישחררו אותי מהמקום בו אני תקוע, שיטפלו במשבר ויקדמו אותי הלאה. אבל בלשון התורה השרש פתר מתאר פתרון חלומות (וכפי שנכתב כאן בעבר, כל טיפול נפשי הוא מעין פתרון חלום).

הפתרון אינו רק מסקנה מעשית המתמודדת עם תוכן החלום. הוא, לכל לראש, ניתוח מעמיק של החלום, הבנת רמזיו והתייחסות לרקע הנפשי שלו. החלום מורכב מקרעי מציאות מבולבלים ודברים שעולים ללא סדר מהלא-מודע, וכדי לפתור אותו צריכים לתפור את חלקיו בצורה נכונה ולתת לו משמעות. ואכן, תרגום שרש פתר הוא שרש פשר (בחילוף תש בין עברית לארמית), החוזר בספר דניאל (בארמית) בנוגע לפתרון חלומות ומופיע גם פעם אחת (בעברית) בספר קהלת – “מי כהחכם ומי יודע פשר דבר”. פתרון חלום הוא מציאת “פשר דבר” של מה שהופיע בו.

כשיש לנו בעיה, בעיקר כזו הנוגעת גם בתחום הנפשי, לא די בפתרון מעשי שיחלץ אותנו מהמצב הבעייתי. ריפוי הנפש דורש גם פתרון במובן של פשר, הסבר מעמיק המעניק משמעות למציאות חיינו. לפעמים הפשר נדרש כדי להגיע גם לפתרון אמתי של המשבר, ובלעדיו העצות המעשיות תהיינה לא מדויקות ולא יעילות; לפעמים ההיפך הוא הנכון, קודם כל צריכים לפתור את הבעיה בפועל – להפסיק את ההתנהגות המזיקה, להסיח את הדעת מהמחשבות הטורדניות, לחזור לתפקוד – ורק לאחר מכן אפשר לחשוף את שרשיה העמוקים; ולפעמים עצם מציאת הפשר פותרת את הקושי ואין צורך בשום שינוי מעשי.

מדוע הפתרון-הפשר כה חשוב? אליהו הנביא עתיד לבשר לנו ישועות ונחמות – הישועה היא הגאולה מקשיי הגלות אך הנחמה היא “פשר דבר”, הצדקה לכל הקשיים, הסבר מתיישב על הלב לגבי הצורך בהם והבנה שדווקא הם שקדמו את הגאולה. ללא נחמה, הישועה פותרת את המצב מכאן ולהבא, אך משאירה על כנו את הקושי בעבר. פתרון ללא פשר של העבר מותיר בביוגרפיה ‘חור’, תקופה בלתי רצויה ובלתי מוסברת שממשיכה להעיק עלינו גם לאחר שעברנו אותה.

הדבר מזכיר דימוי חשוב נוסף לטיפול נפשי: התרת נדרים, המבוססת על הבנת מניעיו הנפשיים של הנודר. חז”ל מלמדים כי חכם המתיר נדר עוקר אותו מעיקרו, כאילו לא התקיים מעולם, ולא רק מרגע ההתרה והלאה (בעוד הפרת נדרים היא מכאן ואילך). בניגוד לרפואה ממחלה, שעלולה להתיר רשמים וצלקות, התרת הנדר אינה מותירה כל רושם מהעבר. טיפול נפשי טוב אמור, בסיום התהליך, להביא למצב בו גם כל העבר הקשה מצטרף לרצף אחד של התקדמות – כשהקשיים מקבלים פשר הם הופכים לחלק מתהליך הצמיחה והלימוד שלנו (ורמז: הממוצע בין פתרון ל”פשר דבר” הוא מלות הסיום, התכלית, של התורה, “לעיני כל ישראל” – משה רבינו תקן את עיני ישראל ולמד אותנו להסתכל על העבר, ההוה והעתיד).

מהשרש פשר נגזר גם המושג פשרה – “פשרה עדיפה מדין”. כל קושי שהאדם חווה הוא מציאות של “דין”, תחושת העלם והסתר אלקות וטרוניא על המציאות. הפשרה היא גילוי שהקב”ה נמצא בכל מקום, מציץ מן החרכים של כל מצב ומחולל הכל בהשגחה פרטית רחומה. כשהאדם משלים ומתפייס עם ה’, כשהטוב והקשה שבחיים ‘מתפשרים’ ביניהם, הוא יכול להגיע לשלום ושלמות פנימיים (ורמז: “יודע פשר דבר” בגימטריא “שר שלום“, משמותיו של המשיח המנחם על מצוקות הגלות ומשכין בעולם שלום אמת).

לקריאה נוספת:  torathanefesh.org

דילוג לתוכן