תשובה ציבורית

האם התשובה היא גם עניין ציבורי? לכאורה נדמה שהמרחב הציבורי לא שייך לתחום "הדתי". יש לעלות קומה ולדבר על חזרה בתשובה ציבורית

“וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ… וְשַׁבְתָּ עַד ה’ אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ… וְשָׁב ה’ אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים”[1]. יש קשר הדוק בין תשובה לגאולה, כדברי הרמב”ם “אין ישראל נגאלין אלא בתשובה, וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומיד הן נגאלין”[2] – התשובה היא גם מצוה המוטלת עלינו, וגם הבטחה גמורה, “ועמך כולם צדיקים” וודאי יעשו תשובה ויגאלו!

רגילים לעסוק בצד הפרטי של התשובה, אחריות האדם באופן אישי על מעשיו, הכרתו בחטא ובחסרון וחזרה ללכת בדרך הישר. כך המושג “חזרה בתשובה” מתקשר היום בעיקר לאנשים שעשו שינוי ומהפך בחייהם, ממקום רחוק ומנוכר הגיעו לחיים מלאי יהדות, אמונה, תורה ומצוות. ברוך ה’, אנחנו בדור של תשובה! לא רק יחידים, אלא תופעה רחבה, משפחות ואף קהילות שלמות של בעלי תשובה (עד שלחזור בתשובה נהפך למשהו מקובל ואופנתי, ממש In).

האם התשובה היא גם עניין ציבורי? לכאורה נדמה שהמרחב הציבורי לא שייך לתחום “הדתי”. התנהלות החברה, רשויות השלטון השונות וכו’ – כל זה מקום של חולין גמורים, ללא קשר ליהדות. לכן אני יהודי בביתי ו’אזרח חילוני’ ברשות הרבים… אך זו טעות גדולה! התורה לא עוסקת רק ברשות היחיד, בבית ובמטבח, או מפגשים בין אישיים. התורה היא עניין ציבורי מובהק, יש לה מה לומר על העם והארץ, מדינה ומלכות, חוק וממשל, חברה ואוצר, חוץ ובטחון. על הכל!

הכל תלוי בנו, האם אנחנו רוצים להביא את התורה למרחב הציבורי או סוגרים אותה בתוך הבית והקהילה המצומצמת. הגיע הזמן לרענן ולהרחיב את המושג של חזרה בתשובה: לא מספיק לדבר על תשובה פרטית, הרבה יהודים חוזרים למקורות, כל אחד בארבע אמותיו. יש לעלות קומה ולדבר על חזרה בתשובה ציבורית. כן, להתוודות ולומר: אשמנו, בגדנו… הקמנו מדינה “ככל הגויים”, ובקושי הזכרנו אותך, ריבונו-של-עולם. סלח לנו כי חטאנו. הנה אנו רוצים, באמת ובלב שלם, לשוב אליך בכל התחומים והמרחבים ולהנהיג את רשות-הרבים לפי תורתך הקדושה.

מי יוביל את המהפך הזה? פעמים רבות, למי שגדל בחברה הדתית הרגילה אין את העוז ‘לצאת מהקופסה’ ולשנות את התפיסה. אבל מי שעבר בעצמו את המהפך, מי שגדל בעולם החילוני והרגיש ‘אזרח המדינה’ (ואפילו ‘אזרח העולם’), ולבסוף גילה את האור הגדול של התורה – הוא יוכל להנהיג את המהלך הבא, את המעבר מתשובה פרטית לתשובה ציבורית, לחבר את העולם הגדול עם בורא העולם ולייסד את המדינה בדרך התורה. זו הבשורה של דורנו, אפשר לומר מעין ‘נבואה’: “בעלי התשובה ישתלטו על המדינה! זו תהיה השתלטות שמחה מאין כמוה, שתסחף את כולם אחריה, לתשובה גדולה שתביא גאולה.



נערך ע”י יוסף פלאי.

[1] דברים ל, א-ג.

[2] הלכות תשובה פ”ז ה”ה. וראה סנהדרין צז, ב, מחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע. והתבאר בספרים: רוחו של משיח עמ’ עג. בעתה אחישנה פ”ב הערה ב. מעין גנים ויקרא עמ’ קסט. הזמן הפנימי במאמר לשבת תשובה.

 

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן