ח’ ניסן – שבט מנשה: הזדהות עם הנשמה הכללית

כוונת הנשיאים לח' ניסן - שבט מנשה

בַּיּוֹם֙ הַשְּׁמִינִ֔י נָשִׂ֖יא לִבְנֵ֣י מְנַשֶּׁ֑ה גַּמְלִיאֵ֖ל בֶּן־פְּדָהצֽוּר׃ קָרְבָּנ֞וֹ קַֽעֲרַת־כֶּ֣סֶף אַחַ֗ת שְׁלֹשִׁ֣ים וּמֵאָה֮ מִשְׁקָלָהּ֒ מִזְרָ֤ק אֶחָד֙ כֶּ֔סֶף שִׁבְעִ֥ים שֶׁ֖קֶל בְּשֶׁ֣קֶל הַקֹּ֑דֶשׁ שְׁנֵיהֶ֣ם ׀ מְלֵאִ֗ים סֹ֛לֶת בְּלוּלָ֥ה בַשֶּׁ֖מֶן לְמִנְחָֽה׃ כַּ֥ף אַחַ֛ת עֲשָׂרָ֥ה זָהָ֖ב מְלֵאָ֥ה קְטֹֽרֶת׃ פַּ֣ר אֶחָ֞ד בֶּן־בָּקָ֗ר אַ֧יִל אֶחָ֛ד כֶּֽבֶשׂ־אֶחָ֥ד בֶּן־שְׁנָת֖וֹ לְעֹלָֽה׃ שְׂעִיר־עִזִּ֥ים אֶחָ֖ד לְחַטָּֽאת׃ וּלְזֶ֣בַח הַשְּׁלָמִים֮ בָּקָ֣ר שְׁנַיִם֒ אֵילִ֤ם חֲמִשָּׁה֙ עַתֻּדִ֣ים חֲמִשָּׁ֔ה כְּבָשִׂ֥ים בְּנֵֽי־שָׁנָ֖ה חֲמִשָּׁ֑ה זֶ֛ה קָרְבַּ֥ן גַּמְלִיאֵ֖ל בֶּן־פְּדָהצֽוּר׃

יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁתָּאִיר הַיוֹם בְּחַסְדְּךָ הַגָדוֹל עַל נִשְׁמָתִין קַדִישִׁין דְמִתְחַדְּשִׁין כְּצִפֳּרִים וּמְצַפְצְפִין וּמְשַׁבְּחִין וּמְצַלְאִין עַל עַמָא קַדִישָׁא יִשְׂרָאֵל. רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, תַּכְנִיס וּתְעַיֵּיל הַנָּךְ צִיפָּרֵי קַדִּישֵׁי לַאֲתַר קַדִּישָׁא דְאִתְּמָר עֲלֵיה עַיִן לֹא רָאֲתָה אֱלֹהִים זוּלָתֶךָ: יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁבְּאִם אֲנִי עַבְדְּךָ מִשֵּׁבֶט מְנַשֶּׁה, שֶּׁקָּרָאתִי בְּתוֹרָתֶךָ פָּרָשָׁה שֶׁל הַנָּשִׂיא הַיּוֹם, אֲזַי יָאִירוּ נָא עָלַי כָּל נִיצוֹצִין קַדִּישִׁין וְכָל הָאוֹרוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת הַכְּלוּלוֹת בִּקְדוּשַּׁת זֶה הַשֵּׁבֶט, לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל בְּתוֹרָתֶךָ וּבְיִרְאָתֶךָ, לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ כָּל יְמֵי חַיָּי, אֲנִי וְזַרְעִי וְזֶרַע זַרְעִי, מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם אָמֵן:

מנשה ואפרים שניהם בניו של יוסף הצדיק, ועל כן יש קירבה בין השערים שלהם לשמים – כוונותיהם הפנימיות תוך כדי קיום מצוות קרובות מאד. כשם שאפרים התייחד עם יעקב סבו ויוסף אביו בכוונות קרבנו, כך אמור גם במנשה – גם אפרים וגם מנשה משווים לנגד עיניהם תוך כדי קיום המצוות את “דיוקנו של יעקב” (אשר הופיע לפני יוסף והצילו מחטא[1]).

יש בכך פלא מסוים, שהרי אפרים הכיר טובה לסבו על שהקדים אותו למנשה בברכותיו, וממילא ניתן היה לחשוב שמנשה חש נפגע מיעקב, אך מתברר כי גם מנשה מתייחד עם יעקב (ויוסף) בכוונותיו – כפי שמפרט המדרש.

מתברר איפוא כי בעוד אפרים בעיקר מכיר טובה על מה שזכה לו באופן אישי מיעקב, הרי שמנשה מתייחד עם עצמותו של ישראל־סבא (אשר אמר על אפרים ומנשה, נכדיו, שיהיו לו כבנים – “כראובן ושמעון יהיו לי”[2]), ולא עם מה שמתפשט ממנו. בפרט, אצל אפרים עיקר ההזדהות היא עם יעקב שהקדימו (אלא שלברכות יעקב גופא הוא זוכה בזכות יוסף) ואצל מנשה עיקר ההזדהות היא עם יוסף (שהרי אפרים למד תורה עם סבו יעקב[3] בעוד מנשה משמש מליץ ומשנה לאביו[4], בתחלה כמשנה־למשנה וככל שהתעצמה מלכות יוסף עלתה גם שררתו של מנשה)[5]. מנשה ואפרים הם הנשמה והרוח של יוסף הצדיק, לכן יוסף מקדים את מנשה (הנעלה יותר אצלו), אך יעקב אבינו, שכאשר נתבשר על מציאת יוסף במצרים נתקיים בו “ותחי רוח יעקב”[6], מקדים את אפרים (אכן, הקדמה זו גופא הופכת את מנשה לשמיני – סוד ה־שמֹנה שמעל השבע[7], הנשמה־הבינה שמעל הרוח־המדות).

כוונות מנשה ממחישות ומלמדות אותנו את עצם ההזדהות עם הנשמה הכללית של הדור – וכאשר מדובר ביעקב, הנשמה הכללית של הדורות כולם – שמתוכה קיום המצוות כולן הוא “בשם כל ישראל”. התגברות מנשה על הקפידא שעלולה לבוא (מצד נפשו הבהמית) על כך שיעקב הקדים לו את אפרים, אחיו הקטן, מלמדת את מהות ההתקשרות האמיתית לנשיא הדור.

כאשר שני יהודים מקבלים ברכה ושליחות שונה מהרבי ניתן לחשוב שאחת עדיפה על השניה, אך מי שמזדהה עם העצם של הרבי־הנשיא מבין כי כל שליחות, קטנה כגדולה, משקפת את העצם של הנשיא – בכל שליחות טמון ניצוצו של יעקב אבינו[8], וממלא השליחות הוא ‘נשיא קטן’ בשליחותו שלו. הנהגת מנשה היא “ארח חיים פן תפלס”[9], “לא תהא יושב ומשקל במצותיה של תורה”[10] – הוא לא שוקל בין מצוה גדולה לקטנה או בין שליחות גדולה לקטנה. מנשה מלמד כי כל ‘נשיא קטן’ מזדהה בשלמות עם הנשיא הגדול – עם הנשמה הכללית – ואזי אין כל הפרש בין ‘חלק קטן’ ל’חלק גדול’ מן העצם, “התופס בחלק מן העצם תופס בכולו”[11] (וממנו יצא גדעון, שלא רצה להיות מלך בעצמו, אלא שה’ לבדו יהיה המלך).


[1].  סוטה לו, ב.

[2].  בראשית מח, ה.

[3].  רש”י לבראשית מח, א.

[4].  ת”י ורש”י לבראשית מב, כג.

[5].  השבט השלישי ב”דגל מחנה אפרים”, בנימין, מזדהה בעיקר עם אמו רחל (כדלקמן). יעקב יוסף רחל, בגימטריא 576, שלמות של 24 ברבוע. אפרים מנשה בנימין = 888 = 24 פעמים 37, יחד = 24 פעמים 61 (37 ו‑61 הם שני מספרי שבת רצופים – מספרי האותיות בשני פסוקי “אין עוד” –  “אתה הראת לדעת כי הוי’ הוא האלהים אין עוד מלבדו”, “וידעת היום והשבת אל לבבך כי הוי’ הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד” – ובמסכת שבת ישנם 24 פרקים כו’).

[6].  בראשית מה, כז.

[7].  והיא מעלת “שמונה נסיכי אדם”, בהם נמנה המשיח, על “שבעה רֹעים”, בהם נמנה משה רבינו (מיכה ה, ד; סוכה נב, ב וראה תו”א לג, ג ואילך בדרושי חנוכה). אם כן, יש למנשה שייכות לחנוכה, חג השמן (שלא חל בפועל בחדש שלו, אלא בחדש שאחריו, בסיום דגל מחנה אפרים).

[8].  מגלה עמוקות סו”פ ויגש ופרשת תזריע ד”ה “בפרקא דיומא”. וברנ”ב אופנים אופן פג.

[9].  משלי ה, ו.

[10]. דברים רבה ו, ב (וראה מו”ק ט, א).

[11]. הוספות לכש”ט (קה”ת, הוצאה שלישית) אות רכז (וראה תולדות יעקב יוסף פ’ יתרו).

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן