איך אתם מרגישים היום?

על הסקאלה שבין אהבה עזה לניכור, נמצאים מצבי זוגיות שונים ומגוונים המוכרים לנו מחיי היום-יום. החכמה היא לזהות את רמת הקשר הנוכחית ולמצות ממנה את המיטב

כשהולכים לרופא ומתלוננים על כאב, נענים לא אחת בשאלה: ‘מה רמת הכאב מאחד ועד עשר?’. גם בתחומים אחרים אנו נוטות לדרג את הרגשתנו על ציר ליניארי, כשהמדד הוא כמות. אנו מאושרות יותר או פחות, רגועות מאוד או כמעט ולא, בחרדה רבה או מועטה. לכימות הרגשות בעיות נלוות רבות, אך דומה שבשדה הקשר בין בני הזוג נושא זה הוא קריטי.

אהבה אחוה שלום ורעות

מדד הקשר כמבחן לעוצמת רגשות אהבה / משיכה / שמחה, מביא למצבים רבים בהם בני זוג מרגישים שהם ‘אינם קשורים’ זה לזה. במקרים קיצוניים מוביל הדבר לבחינת שאלת עצם הקשר והמשכו, אך גם במקרים קלים יותר, יכול הדבר להוביל לתחושות קשות. הרי בחיי היום-יום ישנן התמודדויות רבות, והפיכת כל אי-הבנה, כעס או תסכול למדד של בעייתיות בקשר, הופכת אותו למושא שממש איננו בר-השגה. אך אפילו כאשר הקשר זורם על מי מנוחות, ישנן תנודות במצבי הרוח ובעוצמת הרגשות. שינויים הורמונאליים, מעברי תקופות וגילאים, יכולים להוביל לשינויים בתחושת העוצמה של האהבה, ואם אין לכך מודעות, יכולה להיווצר מהר מאוד תחושה של ניכור וחוסר קשר.

אז מה כן?

עלינו להחליף את המודל. במקום לשאול את עצמנו עד כמה אנו קשורים זה לזה, עלינו לברר מהו סוג הקשר בו אנו נתונים כרגע. אהבה איננה תדר קבוע שניתן רק להנמיך או להגביה את עוצמת הווליום שלה, אהבה היא אחת ממגוון תחושות של קרבה בין בני זוג: אהבה, אחוה, שלום ורעות. האם יש לנו מודעות למגוון העצום הזה? מהו ההבדל בין אהבה לאחווה? ובמה שונה השלום מן הרעות?

לחיות את הרגע

ייתכן, שיש כרגע בעיה של ‘שלום בית’ בביתכם, אך אולי בכל זאת אתם ממשיכים לתפקד ברעות חברית? כמובן, אם אתם חיים ביחד רק כידידים, ואינכם חווים מעת לעת גם אהבה בוערת, יש ממד חשוב שאיננו בא לידי ביטוי. ניתן להחיל את אותו הרעיון גם על הימים השונים שבמעגל הטהרה. במקום לדבר על ימי ‘ריחוק’ ו’קרבה’ ניתן לדבר על ימים של קרבה נפשית וימים של קרבה נפשית ופיסית כאחד. ייתכן שתוכלו לראות את עצמכם בימי הנידות כאח ואחות, ובימי הטהרה לגלות את חווית הדוד והרעיה.

בשיר השירים מכנה הדוד את הרעיה כ”אחותי, רעייתי, יונתי, תמתי”. מטריית הכינויים הללו משקפת סוגים שונים של קשר. יש קשרים רגשיים וקשרים שכליים. חיבורים של עשיה משותפת, וזיקה של עצם הנשמה האחדותית. היפתחות למגוון אפשרויות בקשר מאפשרת לחוש תמיד בסוג של ‘אחדותיות’, בלא תלות בעוצמה רגשית, משיכה גופנית, או אפילו נוכחות משותפת. טעימה ממגוון האפשרויות לקשר עוזרת בתקופות קשות לגלות מה בכל זאת מאחד, ומאידך בתקופות טובות דוחפת לגילוי רבדים ומרחבים חדשים בקשר.

נסו כעת לבחון אם אכן אתם מודדים את הקשר ביניכם באופן כמותי. אם כן, נסו לתאר באופן כלשהו את איכות הקשר הקיים ביניכם כרגע. כתרגיל, אולי תרצו ליצור תרשים, כמו זה של הפרצופונים עם השאלה ‘איך אתה מרגיש היום?’. במקום פרצופים בודדים, תוכלו ליצור סמלים (סמיילים) משותפים, המביאים לידי ביטוי מגוון רחב של איכויות חיבור.

במקורות מצויים דימויים רבים מאוד לקשר בין איש ואשה: אח ואחות, דוד ורעיה, זוג תאומים, לביא ולביאה, תמר ותמרה ועוד. בוודאי תוכלו להוסיף על אלו עוד דימויים רבים, ולגלות בכל יום דימוי לקשר החדש בו אתם נתונים.

 

 

הרשמו עכשיו וקבלו עדכונים מ"גל עיני"

דילוג לתוכן