-
שאלה
על רקע המתיחות במדינה קיימנו מפגש עם חבורת תל-אביבים, חלקם אנשי ‘שמאל קיצוני’. המפגש היה פיילוט לבחון סדרת מפגשים, וב”ה היה מפגש טוב ונוקב וכולם יצאו עם רצון להמשיך. בעקבות המפגש חשבתי שצריך ‘לשנות משהו בראש’: טעות לחשוב שאם רק נתאמץ עוד קצת להוכיח את שנאתו של האויב הערבי נשכנע את השמאל – זה ישפיע, אולי, על מי שמחפש פתרונות פרקטיים אבל לא על אנשי-עקרונות שהשלום והשוויון הם ציפור נפשם. הדרך לליבם עוברת בכך שניתן מקום באמת לנשיאת הפכים ולמחשבות ודיבורים על עולם מתוקן של כלל הבריאה וכלל הנבראים (מבלי לשלול את הצורך להלחם בהווה). אז העומד משמאל יחוש שיש לנו חזון משותף, שכולנו בדרך לעולם של אחדות ושויון, והמחלוקת היא רק על הדרך – ותהיה תקוה לשפה משותפת בינינו. האם ראוי לפרסם דברים שכתבתי ברוח זו?
תשובה
מה שכתבת הוא טוב – אפשר לבקש מאלו שהשתתפו במפגש לקרוא אותו ולהגיב. אכן בשביל מפגשים כאלו אתם נמצאים בתל אביב, תמשיכו לעשות חיל ולאחד את הפלגים השונים שבעמנו, לשם תיקון עולם במלכות ש-די.
-
שאלה
בעקבות המדור תיקון המדינה בו הרב דיבר על מלכות אפרים ומלכות יהודה רציתי לשאול שאלה שעלתה אצלי לפני זמן רב. ישנו הסבר ידוע שבעולם החילוני יש ניצוץ משיח בן יוסף ובעולם הדתי ניצוץ משיח בן דוד. איך זה מסתדר עם כך שבחסידות יוסף הוא הצדיק ויהודה הוא הבעל תשובה? האם יש מקומות שהרב ביאר בהרחבה על הנושא?
תשובה
יוסף הצדיק ודוד המלך מייצגים שתי תפיסות של הנהגה: יוסף נעשה משנה לפרעה מלך מצרים וניהל שם את המדינה. דוד, לעומתו, הקפיד לא לצאת את הארץ והיה מלך ישראל בלבד. גישתו של יוסף היא הנהגה בין-לאומית בסגנון תרבות הגוים, אך מותאמת לעם ישראל (כאמור ביוסף “משם רעה אבן ישראל”, הרועה, מנהיג ומפרנס, אב ובנים של ישראל) ואילו גישתו של דוד היא הנהגה לאומית יהודית שעתידה להתפשט בכל הארצות.
כפי שהוסבר לאחרונה (נדפס בגליון זה, שיעור ראשון), הנהגת חו”ל, הנהגת יוסף הצדיק, היא הנהגת צדקה בה מעונין הציבור החילוני (השואף לסגנון בין-לאומי). לעומת זאת, הנהגת ארץ ישראל, הנהגת דוד המלך, היא הנהגת משפט הדורשת מהאדם חשבון-נפש ועשית תשובה, כתביעת הציבור הדתי, ודוק.
להרחבה בנושא שני המשיחים ראה ב’בעתה אחישנה’ בהקדמה, עמ’ כד ואילך ובהתוועדות י”ט כסלו תשע”ד פ”ג.