-
שאלה
שינוי השם | לבתנו הודיה יש קשיים שונים בענייני חינוך. חשבנו לשנות בשמה את האות הראשונה מ-ה ל-א (והיא מעוניינת בכך). האם הרב ממליץ לעשות את שינוי השם? האם יש בכך בעיה?
תשובה
כמו שכותבים לפעמים את השם יהודה כיהודא, כמו”כ אפשר לכתוב ולבטא לפעמים הודיה גם כאודיה, מבלי שייקרא שינוי שם, הכל לפי רצון הבת בעצמה. אין בזה בעיה, וגם אין בזה פתרון בעיה כל שהיא – הכל תלוי בחינוך טוב ועבודת נפש פנימית.
-
שאלה
המתקת הדינים | עברנו לאחרונה מספר אירועים לא-פשוטים במשפחה, בעניני בריאות ובעניני ממון. אנחנו משתדלים לא להאמין ב”עין הרע”, אך נשמח לברכת הרב והכוונתו.
תשובה
ברכה שכל הדינין יתמתקו בשרשם ושתמיד יהיה אך ורק טוב הנראה והנגלה לכל בני המשפחה בתוך כלל ישראל.
ראוי תמיד בכגון דא לבדוק תפילין ומזוזות שיהיו בהידור (תפילין של רש”י ושל ר”ת), לקבל הידורים נוספים בכשרות המאכלים, לחזור על הלכות טהרת המשפחה (ומה טוב לייסד שיעור נשים בטהרת המשפחה), ולהמשיך ביתר שאת ויתר עז בשליחותכם בהפצת המעינות חוצה, בה תלויה הגאולה לעם ישראל ולעולם כולו.
שתבשרו בשורות טובות.
-
שאלה
חלומות 2 | חלמתי חלום… והתעוררתי בבהלה נוראית. אנא כבוד הרב עזור לי לפתור את החלום.
תשובה
היסוד החשוב ביותר בקבלה הוא “תמים תהיה עם ה’ אלוקיך”.
במידה שאדם מתקשר לה’ בתמימות, כך הוא מרגיש שמחה. שמחה היא המידה הפנימית של בינה, שנמצאת בתחילת הקו השמאלי של הספירות. תמימות היא הפנימיות של ההוד, הנמצאת בסוף הקו השמאלי של הספירות. השמחה של בינה מתפשטת עד לתמימות של ההוד – “בינה עד הוד אתפשטת”. זהו מקור השמחה בחיים.
הדבר העיקרי ללמוד מחלום משמעותי הוא שכאשר האדם מתעורר מחלומו, עליו להמשיך להתאמץ להתקרב לה’ בתמימות, על ידי קיום המצוות וגמילות חסדים, ביחד עם אהבת ויראת ה’.
-
שאלה
חלומות | האם הקבלה יכולה לעזור לי בחלום שרדף אותי כמה שנים?
תשובה
חכמינו זכרונם לברכה קבעו ש”חלומות שוא ידברו”. לתוכן של חלום אין שום השלכה מעשית למאורעות בחיי האדם. בנוסף, כשאדם מרגיש אי נוחות עקב חלום, זו היא כפרת עוונות בשבילו.
חז”ל אומרים שדוד המלך חלם חלום רע כל לילה.
על מנת להמתיק את הרושם השלילי שנשאר מחלום (אם יש), תתני צדקה ותאמרי את הפרק האישי שלך בתהילים. הפרק האישי שלך הוא הפרק שמספרו כמספר גילך פלוס 1 (אם את בת 20 למשל, הפרק שלך הוא פרק 21).
כמובן שלאחר כל הנ”ל אפשר להתבונן בתוכן החלום במאמץ להפיק ממנו תועלת חיובית והעמקה נוספת בעבודת ה’.
-
שאלה
קברי צדיקים | מהו העניין הפנימי בציונים של הצדיקים וכיצד צריכה להיות “ההתבוננות הנכונה” כשבאים להתפלל במקום?
תשובה
בזוהר מוזכר שמותר להתפלל ליד קברו של צדיק. בתפילה הזאת, האדם בעצם מבקש מנשמת הצדיק לעורר עליו רחמי שמים. כמו כן, כתוב בזוהר שלאחר מותו, הצדיק יכול לעורר רחמי שמים ביתר שאת (ראי ספר התניא, אגרת הקדש, פרק כ”ז).
כשאדם הולך להתפלל בקברו של צדיק, הוא כאילו נכנס ל”יחידות” עם אותו צדיק. לכן, נהוג לומר על קברו של הצדיק פרק ל”ג בתהילים, הפותח “רננו צדיקים בה'”. פסוק זה מתייחס ל”צדיקים,” בלשון רבים. אפשר להבין שהפסוק מתייחס ל”צדיק תחתון”, האדם שבא להתפלל, ול”צדיק עליון” – הצדיק שליד קברו מתפללים. כאשר אדם מתפלל ליד קברו של צדיק, נשמתו מתאחדת עם נשמת הצדיק לעורר רחמי שמים ולהוריד שפע של ברכה מלמעלה.
[להעמקה נוספת, ראי ספרו של הרב גינזבורג, “לב לדעת” בפרק “וצדיק יסוד עולם”].
-
שאלה
מזמור קל”ג – סגולה להריון | שמעתי שאמירת מזמור קל”ג בתהילים היא סגולה להריון, האם יש מקור לדבר?
תשובה
בפרק זה יש 40 מלים, כנגד 40 הימים של מתן תורה. כמו במבנים רבים בתנ”ך, המבנה הכללי של הפרק רמוז בפתיחתו – הפסוק הראשון לבדו מכיל 40 אותיות!
40 יום רומזים גם ל-40 יום של יצירת הולד ואם כן יש באמירת פרק זה גם סגולה להריון. [ראו בספר ‘אותיות לשון הקדש’ עמוד רכג.]
מומלץ לך ללמוד את פרק קל”ג עם פירוש “יהל אור” (מאדמו”ר הצמח-צדק).
-
שאלה
סגולות של חז”ל | ישנם מספר סגולות על פי הרמב”ם כדוגמת ה”מסמר” החלוד או שן של שועל וכו’. כיצד יש להתייחס לכל הנושא הזה, האם זה קשור בריפוי פסיכולוגי, או יש בזה אמת וזה נכון?
תשובה
קודם כל, לא ברור שמה שקראת בתור סגולות על פי הרמב”ם הוא בכלל מוסמך.
כתוב שאפילו הסגולות והרפואות שבשם חז”ל בגמרא לאו דוקא מתאימים היום, שהרפואות משתנות עם הזמן. כל שכן שהרפואות הכתובות לאחר תקופת חז”ל לאו דוקא מתאימות להיום.
לגבי העצות עצמן, יותר מתאים לדרכי החסידות לומר שהן קשורות ברפוי פסיכולוגי.
-
שאלה
סגולות | שמעתי על סגולה לנישואין כי אם לוקחים את השברים של הכוס ששבר החתן בחופתו ושמים אותה מתחת לכרית בלילה אזי זוהי סגולה למציאת זיווג. האם נכון הדבר?
תשובה
ישנן הרבה סגולות, כל עדה לפי מנהגה. אך העיקר הם תפילה מקרב לב, והידור בתורה ומצוות. חשוב להתחבר לחֶברה תורנית חסידית ולהשתתף בשעורי תורה וכו’. השינוי הזה לטובה יביא בעקבותיו גם ברכה בעזרת ה’. ויהי רצון שנשמע ממך בשורות טובות בקרוב!
-
שאלה
פרנסה | אני מרגיש שכל מה שאני עושה תקוע. אני חש שתמיד אני קרוב לדברים, אבל תמיד זה נכשל בסוף. האם זה בגלל השם שלי, או שאולי אני צריך לרדת מהארץ.
תשובה
הכלי לברכה בפרנסה הוא הצדקה. תתן צדקה כפי שנתת בעבר, ואפילו עוד יותר! חשוב מאד לא להתייאש כלל. תבטח בה’ בבטחון מלא שהפרנסה בוא תבוא. כמובן שצריך להמשיך על פי טבע בכל המאמצים הראויים בענייני פרנסה.
חשוב גם לזכור שהכלי לכל הברכות בגשמיות ורוחניות הוא העיסוק בהפצת היהדות והחסידות בכל הזדמנות (וכמובן ליזום הזדמנויות, שיעורים וכו’).
ארץ ישראל היא מקור הברכה, ואין סיבה לרדת מהארץ ולחפש ברכה בארצות זרות.
-
שאלה
הורוסקופ | מהו היחס של היהדות למזלות ? והאם בכך שאני קוראת בהורקוסקופ אני בוגדת באמונה ב ה’?
תשובה
בחסידות מבואר, לפי מאמר חז”ל “אין מזל לישראל”, כי המזל האמיתי של כל יהודי הוא מדרגת ה”אַיִן” האלוקית – הביטול בפני האלוקות.
ההסתכלות ב”הורוסקופ” וכו’ אסורה על פי היהדות, היא גם אינה רלוונטית לנשמה היהודית.
חכמת הכוכבים והמזלות אמיתית אך ורק אם היא נלמדת בשורשה המקורי – בספר יצירה. העיקר שעלינו להבין משם הוא ההתכללות בין 12 החודשים, 12 השבטים ו-12 החושים.
דבר זה עוד יותר נכון בדורות האחרונים, כאשר יש צרופים רבים של נשמות. כמו כן, יש מזל לכל יום ולכל שעה. ויותר חשוב, ישנה משמעות תורנית לכל יום (כגון חג, יום פטירת צדיק, וכו’).
-
שאלה
סוד סגולת ה-40 יום | מה מקור הסגולה של תפילה במשך 40 יום ?
תשובה
המושג של 40 מופיע בהרבה מאד מקומות בתורה: למשל, משה עלה לשמים לקבל את התורה ל40 יום, בני ישראל היו במדבר 40 שנה, ועוד דוגמאות רבות. 40 הוא סוד יצירת הולד – זאת הסגולה ליצור הוי’ חדשה בחיים. ראה עוד בספר ‘אותיות לשון הקדש’ עמוד רכג.
-
שאלה
שינוי המזל 2 | אני רוצה לדעת מה אני צריכה לעשות כדי לשנות את מזלי? האם לשנות מקום? או לשנות את שמי? בבקשה תעזור לי אני מאוד מבולבלת ולא יודעת לאן לפנות.
תשובה
בכלל, אדם שאינו מוצא את עצמו בעולם הזה, אות הוא כי טרם מצא את מקומו הנכון בחיים. כשאדם מוצא את מקומו הנכון כל הדברים מסתדרים, כל התחומים ‘נופלים’ במקום הנכון ומסתדרים כראוי.
חז”ל אומרים כי שלשת התחומים העיקריים עליהם דואג האדם בעולם הזה – ילדים, בריאות ופרנסה – אינם תלויים בזכויות האדם אלא במזלו העליון.
בחסידות מבואר, לפי מאמר חז”ל “אין מזל לישראל”, כי המזל האמיתי של כל יהודי הוא מדרגת ה”אָיִן” האלוקית. כשיש ליהודי בעיה באחד מהתחומים שהוזכרו, הדבר נובע מכך שהוא עוד לא הגיע למדרגה של “אין”, שאין לו בטול מספיק בפני האלקות ולכן מזלו אינו מאיר.
ועוד, היכולת של המזל להאיר תלויה במקומו של האדם, וכשהוא זוכה להגיע למקום הנכון מזלו יאיר והכל יסתדר. לכן אמרו חז”ל כי “משנה מקום משנה מזל” – שינוי המקום מאפשר למזלו של האדם להאיר.
חז”ל אמרו גם ש”משנה מעשיו משנה מזל” ו”משנה שמו משנה מזל”.
בכללות, שינוי השם נוגע לילדים המנציחים את שמו של האדם (אצל אשה שינוי השם נעשה בחתונה, כשהיא מקבלת את שם בעלה, ובאמת גם אצל הבעל החתונה משנה שם והגדרה – הוא הופך מרווק לנשוי).
שינוי המעשים – עשיית תשובה וחזרה לחיי תורה ומצוות – שייך בעיקר לבריאות, שהרי “גדולה תשובה שמביאה רפואה לעולם”.
שינוי המקום שייך בעיקר לפרנסה. אדם צריך למצוא את המקום הנכון בו יוכל למצוא עבודה ולחיות לפרנסתו, ופעמים רבות תלוי הדבר באזור המגורים וכדו’.
עם זאת, כל השינויים הללו כלולים בשינוי המקום הכללי – שהרי “שינוי המקום” האמיתי הוא שינוי מקום רוחני, מציאת השתייכות חדשה. בשינוי זה יש גם שינוי של מעשי האדם ואורחות חייו – הוא עובר ל’מקום’ אחר, לסגנון חיים אחר (בסוד “משנה מעשיו משנה מזל”) – והוא עובר לחוג חברתי חדש המעניק לו ‘שם חדש’ והשתייכות חברתית חדשה (בסוד “משנה שמו משנה מזל”). על האדם למצוא את מקומו האמיתי בעולם, ואז יאיר מזלו וכל בעיותיו יפתרו.
עליך לחפש את מקומך, על ידי שינוי מקום שינוי שם ושינוי מעשים, וכך למצוא את מזלך העליון. יהי רצון שה’ יאיר את עיניך ותזכי לברכה בכל.